A kérdést feltette: Márczi András
két vagy több útnak azonos szintben való kereszteződése, egymásba torkollása, illetőleg elágazása
Az út:
a gyalogosok és a közúti járművek közlekedésére szolgáló közterület
A kerékpárút:
jelzőtáblával kerékpárútként megjelölt út
Ha csak a fogalmakat nézem, akkor valóban a kerékpárutat jelzőtáblával megjelölt útként lehetne kezelni, de ugyanakkor egy nagyon fontos íratlan feltétel nem teljesül, miszerint a járművezetőkben önálló, bárki által használható út benyomását kelti?
Nyilvánvalóan nem, így az út és kerékpárút találkozása kereszteződésként sem fogható fel.
Mintahogy szintén nem, ha egy út gyalogúttal, vagy pl. önálló villamospályával találkozik.
Azért sem helyénvaló kereszteződésnek tekinteni egy kerékpárút átvezetését, mert különben akár az elsőbbségadás módját, akár az egyes táblák hatályát megváltoztathatná.
Tehát például, a kerékpárúttal történő találkozás esetén, ha azt kereszteződének tekintjük és nincs elsőbbséget szabályozó tábla, akkor a jobbkéz-szabályt kellene alkalmazni, jobbról történő érkezés esetén a kerékpáros számára.
Mindez úgy, hogy közben a vezető fel sem ismeri minden esetben a kerékpárúttal történő találkozást, hiszen erre még közúti jelzőtábla sincs.
Ugyanakkor az is igaz, hogy jelenleg nincs arra szabályozás, hogy a kerékpárút átvezetésének helyén szabad-e megállni, várakozni.
A KRESZ ezt kategorikusan nem tiltja, de ugyanakkor az általános indok nélküli akadályozási tilalom (illetve járművünk épségének megóvása) miatt célszerű kerékpárút esetén úgy megállni, hogy az érkező bicajosoknak ne okozzunk közlekedési akadályt.
Tisztelt Pető Attila!
Köszönöm a választ.
Értem. Tehát az íratlan szabályok felülírják az írott törvényt.