A gyermekülés kérdésköre

Pető Attila, a Mosolyzóna oktatója

A gyermekülésekkel kapcsolatos szabályozás 2007-ben jelentősen megváltozott. Sajnos sokan még ma sem tuják, hogy a különböző korú gyermekeiket hogyan szállítsák, eleget téve a szabályoknak és betartva a közlekedés biztonsági szempontokat.
Ebben a témában próbálunk segítséget nyújtani.

 

A KRESz 48.§.-a a következőket írja le:

“(7) A gépkocsiban vagy a mopedautóban utazó 150 cm-nél alacsonyabb gyermek – a testsúlyához igazodó kialakítású – gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert kialakításától függően a járműnek erre a célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz vagy ennek bekötési pontjaihoz kell csatlakoztatni. A gépkocsi és a mopedautó üléseihez – a vezető ülését kivéve – gyermekbiztonsági rendszer szerelhető be. Az első üléshez – a jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban – a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták.
2014.szept. 5. után:

“(7)A gépkocsiban vagy a mopedautóban – a (8) bekezdésben foglalt kivétellel – 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert a jármű e célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz kell a gyártója által megadott szerelési információknak megfelelően rögzíteni. A jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban a jármű első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták. A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermeket a gyermekbiztonsági rendszerhez tartozó hevederekkel (pántokkal) is rögzíteni kell.

A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható.

A gyermeket a gyermekbiztonsági rendszerhez tartozó hevederekkel (pántokkal) is rögzíteni kell.
A gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni:

a) ha a gyermekbiztonsági rendszer beszerelésére a gépkocsi a gyári kialakítása alapján nem alkalmas (az ilyen kialakítású M1, N1, N2 és N3 kategóriájú gépkocsiban a 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, illetve a 3. életévét már betöltött és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek az első ülésen nem szállítható);
b) ha gépkocsi hátsó ülésén utazik, 3. életévét már betöltötte, legalább 135 cm magas és az üléshez beszerelt biztonsági övvel – testméretéhez igazodóan – biztonságosan rögzíthető;
c) ha taxi üzemmódban használt taxi gépkocsi és a személygépkocsis személyszállítást végző gépkocsi hátsó ülésén utazik;
d) ha a rendvédelmi szervek gépkocsijában vagy a mentő gépkocsi betegellátó terében utazik;
e) a menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban;
f) a nem menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat;
g) ha 3. életévét még nem töltötte be és állva utazik az autóbuszban;
h) ha külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik.”

A szabályban azért használják a gyermekbiztonsági rendszer kifejezést, mert a legmodernebb járművekben gyárilag alakítanak ki gyermekek szállítására alkalmas ülést. (integrált gyermekülés)

A gyermekülés használatát legjobban példákon keresztül lehet megérteni:

Gyermekek szállítása mai, modern személygépkocsikban (elől-hátul biztonsági övekkel van ellátva):

Első ülésen gyermekülés háttal csak akkor szerelhető be, ha nincs légzsák, vagy kikapcsolták azt.

150 centiméteres magasság alatt gyermek másként (ülésmagasítóval, csak övvel bekötve) nem szállítható az első ülésben.

150 centi feletti gyermek és 150 centinél kisebb felnőtt hagyományos módon, az ülésben ülve, biztonsági övvel rögzítve szállítható.

E szabály miatt 150 centinél kisebb gyermek – aki már nem fér el háttal a gyerekülésben – nem szállítható kétszemélyes személygépkocsikban és csak első üléssel rendelkező tehergépkocsikban sem.

Hátsó üléseken a 135 centinél alacsonyabb gyermek csak gyermekülésben szállítható!

Hátsó üléseken a 135 és 150 centi közötti gyermeket elegendő a biztonsági övvel rögzíteni, ha azt a testméretéhez beállítottuk. (Ülésmagasítóval, vagy állítható övvel)

Gyermekek szállítása régi személygépkocsikban (ahol hátul nincs biztonsági öv):

Első ülésben a fentebb leírt módon.

Hátsó ülésekben 3 év alatti gyermek NEM szállítható. Ezen életkor fölött az ülésen ülve rögzítés nélkül utazhatnak a gyermekek.

Érdekességek:

3 évnél fiatalabb gyermekek gyerekülés nélkül tehergépkocsikban sem szállíthatók. Amennyiben olyan autóbuszban utazunk, amelyen álló utasok nem szállíthatók, és az ülésekhez biztonsági öv került beszerelésre, akkor a 135 cm-nél kisebb gyermekek részére szintén kötelező a gyermekülés használata. (Kivéve a menetrend szerinti járatok)

A KRESZ 2010-es módosítása kiemeli, hogy nem elég a gyermeket a gyermekülés pántjaival rögzíteni, hanem a gyermekülést is rögzíteni kell a járműben található biztonsági övhöz, vagy a rögzítési pontokhoz (Isofix).

Hozzászólások

  1. Kovács János írta:

    Azt szeretném kérdezni, hogy lakott területen kívül a hátsó utasoknak kötelező-e bekapcsolni menet közben a biztonsági övet? Köszönöm.

  2. Pető Attila írta:

    Valóban valamikor volt egy ilyen szabály, de 2001 óta a biztonsági övet elől is hátul is mindenütt használni kell!

  3. CSABA írta:

    Nos szerencsére még csak itt olvastam ekkora baromságokat!!

    Többet is, de a legnagyobb:

    “Hátsó ülésekben 3 év alatti gyermek NEM szállítható. Ezen életkor fölött az ülésen ülve rögzítés nélkül utazhatnak a gyermekek.”

    kresz 48.§
    (7) … A gépkocsi és a mopedautó üléseihez – a vezetõ ülését kivéve – gyermekbiztonsági rendszer szerelhetõ be. Az elsõ üléshez – a jármû szokásos haladási irányával ellentétes irányban – a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhetõ be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák mûködésbe lépését elõzetesen megakadályozták.

    A kresz kimondja, hogy a vezetőülést kivéve minden ülésen!!!
    És ha értenél ahhoz, amit írsz, akkor tisztában lennél vele, hogy hátul sokkal biztonságosabb!!!

    • Pető Attila írta:

      Az általad kiemelt szöveg a fenti írásban teljes szövegkörnyezetben:

      “Gyermekek szállítása régi személygépkocsikban (ahol hátul nincs biztonsági öv):

      Első ülésben a fentebb leírt módon, csak háttal szállítható gyermek.

      Hátsó ülésekben 3 év alatti gyermek NEM szállítható. Ezen életkor fölött az ülésen ülve rögzítés nélkül utazhatnak a gyermekek.”

      Tehát az idézet olyan járművekre vonatkozik – sajnos közlekednek még ilyenek -, ahol hátul nincs öv, így az ülés se szerelhető be.

      De lehet hogy nem jól értelmeztelek és más “baromságra” szeretted volna felhívni a figyelmet?

  4. CSABA írta:

    Az általad kiemelt szöveg a fenti írásban teljes szövegkörnyezetben:

    “Gyermekek szállítása régi személygépkocsikban (ahol hátul nincs biztonsági öv):

    Akkor olvasd el rendesen a jogszabályt, mert amiket kiegészítésként ír, semmi köze a Kresz rendelethez!

    “Hátsó ülésekben 3 év alatti gyermek NEM szállítható.
    Ezen életkor fölött az ülésen ülve rögzítés nélkül utazhatnak a gyermekek.”

    Ezt hol olvastad, mert nemhogy jogszabályellenes, a legveszélyesebb dolog, amit tehet egy szülő!!
    Ha nincs biztonsági öv, akkor nem is utazhat benne a gyerek!!!

    Kresz 48.§

    7. “A gépkocsiban vagy a mopedautóban utazó 150 cm-nél alacsonyabb gyermek –
    a testsúlyához igazodó kialakítású – gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható.
    A gyermekbiztonsági rendszert kialakításától függően a járműnek erre a célra
    gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz
    vagy ennek bekötési pontjaihoz kell csatlakoztatni. …”

    8. A gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni:
    b) ha gépkocsi hátsó ülésén utazik, 3. életévét már betöltötte, legalább 135 cm magas és az üléshez beszerelt biztonsági övvel – testméretéhez igazodóan – biztonságosan rögzíthető.

    Tehát a 8. pontban megfogalmazza, hogy:
    1, hátsó ülésen utazik,
    2, 3. évét már betöltötte és legalább 135cm magas,
    3, testméretéhez igazodóan(!) (135cm-nél ez már nem állja meg a helyét)
    4, nem szükségszerű a gyermekbiztonsági rendszer, de a biztonsági öv IGEN!!!!

    —————————————————————————————————————

    “150 centiméteres magasság alatt gyermek másként nem szállítható az első ülésben.
    (A tapasztalat az, hogy a menetiránnyal szemben beszerelt gyerekülésben maximum pár hónapos koráig fér el így a gyermek.)”

    Első ülésen csak 3éves korig , majd 150cm felett utazhat gyerek!!!
    A tapasztalatodra ne hivatkozz, mert szerintem nincs!
    A menetiránynak ellentétesen beköthető ülések 0+ ; 0+/1kategóriák.

    0+ : 0 – kb. 1évig.
    Sajnos pont az ilyen félre informálások, rossz tanácsok miatt gondolják a szülők, hogy
    8hónaposan kinőtte a gyerek a “hordozót”.

    0+/1 : 0 – kb. 4évig.
    Ma a legbiztonságosabb ülésgyártó cégek arra törekszenek, hogy minél tovább tudják a
    gyerekek menetiránynak háttal használni az ülést, ugyanis 500%-kal biztonságosabb!!
    Ezt Norvégiában már 1965-ben megoldották!
    És, ha kicsit utánanézel, skandináv országban nem kapsz menetirány szerint beköthető ülést!!!

    És képzeld 4éves korig úgy használják a gyerekek!
    Sajnos a magyar mentalitás teljesen más!

    —————————————————————–

    Nem haraggal fogalmaztam meg a hozzászólást, de inkább olyanról írj, amihez értesz!
    Mert itt gyerekek élete a tét!!

    • Pető Attila írta:

      Persze, nincs harag, és semmi baj, hogy megírod a véleményed, és meg is indoklod, hogy ezt miért teszed.

      De akkor – mielőtt pálcát törsz -, olvasd el figyelmesen azt is, amiről én írok, és ami által segíteni próbálok másoknak. Bár, ha találsz a neten olyan oldalt, ami erről a témáról korrektebb tájékoztatást ad, oszd meg velünk, szívesen közzéteszem itt is!

      Idéznék:
      ““Hátsó ülésekben 3 év alatti gyermek NEM szállítható.
      Ezen életkor fölött az ülésen ülve rögzítés nélkül utazhatnak a gyermekek.”

      Ezt hol olvastad, mert nemhogy jogszabályellenes, a legveszélyesebb dolog, amit tehet egy szülő!!
      Ha nincs biztonsági öv, akkor nem is utazhat benne a gyerek!!!”

      A jogszabályban szerepel így:
      “A gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni:
      a) ha a gyermekbiztonsági rendszer beszerelésére a gépkocsi a gyári kialakítása alapján nem alkalmas…”

      Valóban a legjobb lenne az ilyen járműveket a forgalomból kitiltanák – mármint amelyikben nincs hátul öv -, de jelen pillanatban még elég sok régi típusú személygépkocsi, és nem kevés hátsó üléssel rendelkező tehergépkocsi szaladgál az utakon.

      De igazad van, ne utazzon ilyen kocsiban gyerek, de ettől még a jogszabály lehetővé teszi. Innentől legyen a mérlegelés a felnőttek dolga.

  5. Zsuzsi írta:

    Szeretném kérdezni, hogy 7 éves első osztályos gyermekeknek szükséges-e gyerekülés? Fontos lenne, mert elsős osztály -10- gyerek menne színházba, és csak úgy tudjuk kb. hármasával vinni őket autóval, ha nem kell gyerekülés. Köszi a választ

    • Pető Attila írta:

      A gyerekülés használata nem életkorhoz, hanem magassághoz kötött!

      A KRESZ jelenlegi szabályozása alapján 135 centiméter felett elegendő a testmérethez beállított öv.
      Ez alatt viszont a gyermekülés használata kötelező!

  6. Magdalai Heriett írta:

    Kedves Attila!
    Nekem az lenne a kérdésem hogy van e még ilyen szabály hogy ha 6an utazunk egy autóban s ebből 2 kiskorú 12év alatti az egynek számít. nekem van egy 2 éves s egy 5 éves lányom s a család mindegyre ezt bizonygatja hogy a 2 ebben az esetben egynek számít s így 5en utaznak az autóban…
    Remélem érthető amit írok.
    Ha lenne ilyen szabál s érvényes akkor ezt hogy lehet megvalósítani mert ennyi gyerekülés s személy egy 5fős autóban.. Köszönöm!

    • Pető Attila írta:

      Van is ilyen szabály, meg nincs is…
      Ha előveszem a KRESZ-t, a következő áll benne:
      “Két 10 éven aluli gyermeket – ha az általuk elfoglalt ülésen a gyermekbiztonsági rendszer használata … nem kötelező – egy személynek kell tekinteni.”
      Tehát 10 év a határ, és csak azon gyermekek és járművek esetén tudjuk alkalmazni ezt a lehetőséget, amikor nem szükséges a gyermekülés használata.
      Így a legtöbb buszon, vagy a taxikban lehet, de saját személygépkocsi esetén csak nagyon kivételes esetekben.
      Például, ha a két 10 éven aluli gyermek 150 centinél magasabb. Nem hiszem hogy sok ilyen lenne. Vagy ha nincs biztonsági öv a hátsó ölésnél – régebbi autók esetében.

      Tehát a Te esetedben, mivel mind a két gyermek számára kötelező a gyermekülés nem érvényes az a szabály miszerint kéz gyermek helyet foglalhat egy felnőtt helyén.

  7. András írta:

    Tisztelt Pető Attila,

    az alábbi problémával fordulok önhöz:
    Nemrég született meg a 3. gyermekünk, de sajnos az első, utas oldali légzsák nem kapcsolható ki a kocsiban. A szerelőnk szerint szabályosan (!) ki sem köthető belőle.
    Így viszont nem tudjuk szállítani a gyerekeket, mert a másik kettőnek a gyerekülései a hátsó ülésen vannak már két oldalt, középen pedig nincsen 3 pontos biztonsági öv (ha egyáltalán elférnek egymás mellett).

    Tud valami biztatót mondani erre a helyzetre? Tényleg nem lehet (szabad) szerelővel kiköttetni az első légzsákot?

    Köszönettel:
    András

    Elnézést, az kimaradt hogy a legidősebb gyermek sincs még 135 cm, így Ő sem ültethető még előre

    • Pető Attila írta:

      Szerintem a légzsák kikötése nem ütközik jogszabályba, maximum a jármű garanciális feltételein ronthat.
      A légzsák kikapcsolása viszont a gyermek érdeke, mert ütközésnél, ha berobban, akkor nagyon csúnya sérüléseket okozhat.
      Ha ezt nem sikerül megoldani, akkor sajnos nincs ötletem, nem fogod tudni a 3. gyermeket biztonságosan szállítani.

      • András írta:

        Köszönöm szépen a választ, nekem egy szerelő mondta, hogy nem szívesen kötné ki, mert “szabálytalan”:
        – ha baleset van, és nem nyílt ki a légzsák, vizsgálat lesz, és Ő megütheti a bokáját
        – nem vizsgázhat a kocsi ha nincs benne a légzsák, ha gyárilag része (mondjuk visszaköthető addig)

        Szerintem azért lehet így, mert ha nem gyári a kapcsolhatóság, akkor nem tudom bizonyítani a rendőrnek, hogy ki van kötve, a magam érdekében nyilván megtettem.

        Nem tudna még esetleg abban tanácsot adni, hogy kitől, honnan lehetne ezt a légzsák kiköthetőséget megkérdezni?
        Előre is köszönettel!

        • Bojtár Ádám írta:

          Ilyen autóban előre a nagyobb gyereket kell ültetni, mert előre néző gyerekülésben, légzsákkal ülhet elől a gyerek.
          A kicsi, pedig a hátra néző ülésben ülhet hátra, a másik nagy mellé.

  8. Vágner Judit írta:

    Üdvözlöm kedves Attila!

    Olyan kérdésem lenne,mert nem világos számomra,hogy a jogszabály szerint mi a különbség a gyerekülés és az ülésmagasító között.Kérdezem ezt azért,mert van kettő 6 éves kisfiam,és igazából a gyerekülés már kicsi nekik.Szeretnék ülésmagasítót használni,de nem tudom,hogy a 116cm,és 122cm-es magasságukhoz használhatom-e.
    Az ülésmagasítóknál mindegy,hogy karfás,vagy sem?

    Válaszát előre is köszönöm!

    • Pető Attila írta:

      A gyermekülés definíciója a KRESZ alapján:
      “részleges biztonsági rendszer, amely a felnőttek számára szolgáló biztonsági övvel együtt használva – amely körbeveszi a gyermek testét, vagy biztonságosan rögzíti azt a szerkezetet, amelyben a gyermeket elhelyezik – teljes gyermekbiztonsági rendszert képez.”

      Az ülésmagasító csak 135 centiméter felett fogadható el!
      Bőven létezik 10-12éves, 140 centis gyermeknek való ülés is, persze nem olcsók!

  9. Tibor írta:

    Üdvözletem!

    Az ‘anyósülés’-re beszerelt gyermeküléssel kapcsolatosan:
    szerintem a rendelet szövegértelmezésével van némi gond.
    ‘A gépkocsi és a mopedautó üléseihez – a vezető ülését kivéve – gyermekbiztonsági rendszer szerelhető be (PONT) Az első üléshez – a jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban – a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták.’
    vagyis
    az anyósülésre, ha a menetiránnyal megegyezően szereljük az ülést be ÉS a légzsák BE van kapcsolva, akkor az is szabályos (legalábbis a rendelet ezt nem tiltja a magyar nyelv szabályai szerint). A légzsák kikapcsolására csak akkor van szükség, ha menetiránnyal ellentétesen van a gyermekülés beszerelve.

    Üdv: Tibor

  10. Tibor írta:

    Még szájbarágósabban:
    “(7) A gépkocsiban vagy a mopedautóban utazó 150 cm-nél alacsonyabb gyermek – a testsúlyához igazodó kialakítású – gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert kialakításától függően a járműnek erre a célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz vagy ennek bekötési pontjaihoz kell csatlakoztatni. (a) A gépkocsi és a mopedautó üléseihez – a vezető ülését kivéve – gyermekbiztonsági rendszer szerelhető be. (b) Az első üléshez – a jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban – a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták.”
    Az (a) szerint csak a vezetőüléshez nem szerelhető be gyerekülés. A (b) arra vonatkozik, hogy menetiránnyal ellentétes irányban beszerelt gyermekülésnél nem működhet a légzsák. (Mert “kilökné” a gyerekülést a kinyíló légzsák.) Ha a gondolatjelek közötti részt kivesszük, akkor sem tiltja az előre néző gyerekülést, csak a légzsák nem működhetne itt sem.
    Szóval én nem olvasom ki a jogszabályból hogy nem lehet az első ülésen előre néző gyermekbiztonsági rendszerben 150 cm-nél alacsonyabb gyermeket szállítani.

    Üdv: Tibor

    • Tibor írta:

      Még egy utolsó gondolat, vagy inkább kérdés:
      ha lehet elől előre néző gyerekülés (szerintem a rendelet nem tiltja), akkor ilyenkor a légzsákot BEkapcsolva kell hagyni.?? (lenne értelme ilyenkor kikapcsolni??)

      Üdv: Tibor

      • Pető Attila írta:

        Értem az érvelésedet, és összehasonlítva az európai hasonló jogszabályokkal, több országban megengedik az előrefelé beszerelt gyermekülést.
        Én i s amondó vagyok, hogy a légzsák nem tehet kárt egy szabályosan beállított ülésre szerelt gyermekülésbe ültetett gyerekbe, hiszen akkor teljesen előrehúzott üléssel sem lenne biztonságos légzsákos autóban utazni.

        Ennek ellenére jelen pillanatban az a jogalkotó (NFM) álláspontja, hogy a szabály úgy kell értelmezni, hogy a gyermekülés az első ülésben csak háttal szerelhető be.

        • kollibry írta:

          Üdvözlöm! Nem ertem miert kell mashogy ertelmezni a szoveget, mint ahogy le van ìrva. Minertelme van egy olyan jogszabalynak, ami nem azt jelenti, amit jelent. Tehát hol tiltja azt a törvény, hogy biztonsági autosulesben nem tehetem előre, menetirany fele a gyermekemet. Egy esetleges birsagnal mire hivatkozik a rendőr, ha a jogszabaly szerint a vezető üles kivetelevel barhova köthető?
          Köszönöm

        • Bojtár Ádám írta:

          Jelen pillanatban a jogalkotó azóta már úgy gondolja, ahogyan a szövegben is szerepel, vagyis hogy szabad!

  11. Nagyné Ági írta:

    Tisztelt Attila!

    Ha jól értem, akkor első ülésen gyermek, csak akkor ülhet, ha 135 cm-nél magasabb, de ilyen esetben is csak ülésmagasítóban, illetve ha még csecsemő és menetiránnyal háttal beköthető. Ha már nem tudjuk méreteinél fogva háttal a menetiránynak bekötni, akkor addig míg el nem éri a 135 cm-t csak a személyautó hátsó ülésén ülhet?
    Jól értem? Ha 150 cm-nél magasabb akkor pedig már nem kell az ülésmagasító, csak a biztonsági öv.
    Azért érdeklődöm, mert vitáztunk egy barátommal erről, felhívtunk egy helyi rendőrt és azt mondta, hogy a 3 éves gyermeket biztonsági ülésben nyugodtan szállíthatja az autójában.
    Én kételkedtem e felől, ezért kérem a válaszát.

    Köszönettel: Nagyné

    • Pető Attila írta:

      Tehát első ülésben 150 centi alatt csak gyermekülésben szállítható gyerek. És ahogy már többször taglaltam – lásd fenti hozzászólás – csak háttal elhelyezve.
      135 centi felett ülésmagasító csak a hátsó ülésen alkalmazható!

  12. Nagyné Ági írta:

    Lemaradt: felhívtunk egy helyi rendőrt és azt mondta, hogy a 3 éves gyermeket biztonsági ülésben nyugodtan szállíthatja az első ülésen az autójában.

  13. Gábriel írta:

    Üdv.

    Azt szeretném kérdezni, hogy mi a helyes ha a “kis” családom hat fős?
    Felejtsük el hogy autóval együtt bárhova is eljutunk?
    G astránk van. Feleségem elől ül mellettem.
    A négy gyermeknek kellene hátul elférnie. (4-13 év közöttiek)
    De hogyan? A legnagyobbnak már semmi nem kell.
    A többieknek magasítót kellene használnia.. De ennyi nem fér el egymás mellett.
    Sajnos nem tudom lecserélni az autót hét személyesre.

    Tehát a kérdésem, hogy erre az esetre mi a szabály?
    Utazhatunk együtt valahogy vagy nem ?

    Üdv.

    • Pető Attila írta:

      Ha szabályos akarsz lenni, akkor nem lehet ennyi személyt szállítani.
      És valljuk be őszintén, hogy a biztonság is csorbul, ha a négy gyerekből kettőt gyermekülésben rögzítesz a másik kettő pedig csak úgy ül…
      A KRESZ annyi engedményt ad, hogy két tíz éven aluli gyermek, ha már nem szükséges számukra a gyermekülés – tehát 150 centinél magasabbak -, és nincs beszerelve biztonsági öv – mint egy régi Trabantban -, akkor beülhet egy felnőtt helyére. De ez sem biztonságos egy ütközés esetén.

      Sajnos azt kell mondanom, hogy egy hat tagú családnak legalább hatszemélyes autó szükséges. (Mint ahogy egy héttagúnak pedig hét…)

  14. Nagyné Gulyás Mónika írta:

    Kedves Pető Attila!

    Van 3 gyermekem és egy 2000-es Daewoo Matizkám. A legnagyobb gyerek 4 éves és még nincs 135 cm, a legkisebb 1 éves, de már nem fér el a babahordozóban. A Matiz hátsó ülésén 2 db 3 ponton rögzitett biztonsági öv van, és középen csak ami a derekán átmegy, vállától kiinduló nincs. Ilyenkor utazhat a 4 évesem középen hátul csak a derekán átmenő biztonsági övvel bekötve, mindenféle gyermekbiztonsági rendszer nélkül, és a 2 kicsi előre néző gyerekülésben? Hátul nem fér el 3 gyerekülés és mégcsak be sem lehetne kötni. Elől nincs légzsák és szerintem biztonságosabb, ha inkább előt utazik előre néző gyerekülésben a nagy és nem középen csak derekánál bekötve…

    Előre is köszönöm a válaszát!

    Üdv: Nagyné Mónika

    • Pető Attila írta:

      A KRESZ függetlenül a járművek méreteitől írja le a gyermekülésre vonatkozó szabályokat.
      Sajnos jelenleg 2 gyermekig kényelmesen és biztonságosan lehet utaztatni egy átlagos 5 személyes kocsiban, e felett azonban már problémásabb a helyes megoldás.
      A szabályok kimondják, hogy 135 centiig kell a gyermekülés, és ha nem szerelhető be, akkor nem szállítható gyerek a kocsiban.
      Így a kérdésedben szereplő 4 éves gyermek nem szállítható középen a két pontos övvel.

  15. Kovács Áron írta:

    Kedves Gábriel!
    Egy g astra árából lazán kijön egy fiat multipla beszerzése. 6 személyes(felnőtteknek is), BIZTONSÁGOS. Sajnos NEM a te vezetési stílusodon múlik a gyermekeid biztonsága, hanem mások felelőtlenségén. De ha nem rögzíted gyermekeid biztonságosan az már a te felelősséged! Gyermekeid épsége minden pénzt megér, még azt is hogy csúnyább autót vegyél, mint a szép g astra. Nekem fiat multiplám van tökéletes választás.
    Tisztelettel Kovács Áron

  16. Gulyás Kriszta írta:

    Kedves Attila!

    Az én kérdésem is kicsit hasonló az iméntihez: ha adott egy alapvetően 7 személyes autó, melyben az anyósülésnél nem lehet kikapcsolni a légzsákot és a középső üléssor középső helyén csak kétpontos öv van, hogyan szállíthatok – szállíthatok-e – benne öt gyermeket szabályosan és biztonságosan úgy, hogy közülük egy csecsemő, a többiek pedig még nem érték el a 135 centiméteres magasságot? Ha az eddigieket jól értem, sehogy, mert a babának menetiránnyal háttal kell utaznia valamelyik ülésen a középső üléssorban, ahol van három pontos öv, a többiek pedig csak testüket is körülvevő (tehát nem ülésmagasítón) gyermekülésben utazhatnak szintén hátul. Azon túl, hogy így nem férnek el, a kétpontos öv ilyen esetben egyáltalán nem használható gyermekek bekötésére?!?!

    Köszönettel várva válaszodat:
    Gulyás Kriszta

    • Pető Attila írta:

      A kétpontos övvel i s be lehet kapcsolni egy gyermekülést, de nem igazán biztonságos. Viszont 135 centi felett jogi kifogás nem lehet, mert megfelelően rögzítésre került a gyermek.
      A menetiránnyal háttal történő utazás csak az első ülésen követelmény!

  17. Fazekas Zsuzsa írta:

    Üdvözlöm!

    Elolvastam a hozzászólásokat, de mégis lenne egy kérdésem, mert én már elvesztettem a fonalat. Nekünk nincs autónk, szüleimnek is egy jóval 30 év feletti Ladájuk van, amiben ugye nincs hátul biztonsági öv. Édesapám azonban beszereltette egy autószerelővel hátra, aminek köszönhetően a bébihordozót bele tudtuk rakni és így tudtuk szállítani a gyereket, viszont ezt már kinőtte, egy gyerekülés kell már neki, mert már egy éves. Igaz, hogy amíg így közlekedtünk nem volt rendőri ellenőrzéshez szerencsénk, de azt hallottuk, hogy ez szabálytalan, mert gyárilag nincs benne. De ha beszereltettük és biztonságos volt, mert mindenhol rögzítettük akkor is szabálytalan? És ha mégis lehet gyerekülést berakni azt tényleg csak az egyik első ülés mögé? Ugyanis most középen van a hátsó biztonsági öv, mert csak így tudta megoldani a szerelő.
    Köszönöm előre is válaszát.

  18. Kovács Veronika írta:

    Kedves Attila,

    A biztonság kedvéért megkérdezem: ha minden igaz hamarosan OT és műszaki vizsgára kerül egy 46 éves, teljesen felújított régi amerikai autónk. Van két kislányunk, 5 és 4 évesek, akik nagyon szeretnének majd autókázni. Jól értelmezem a törvény betűjét, hogy mivel ebben az autóban (kabrió) nincsen biztonsági öv hátul, sőt elől is csak két pontos, teljesülhet a kívánságuk?

    Tisztában vagyok a veszélyekkel, sőt, azzal is, hogy Csaba illetve még jópár ember szemében ezzel potenciális gyerekgyilkos vagyok, de megfelelő helyszínen megvalasztásával, azaz nem forgalmas úton és időszakban, nem fosztanám meg a gyerekeimet az általuk oly rég várt éléménytől, amennyiben ez nem szabályellenes. Autópályára, autóútra, forgalmas főútra eszünkbe nem jutna maginkkal vinni őket, de kertvárosi részen, mellékutcákban szívesen vinnénk el őket egy 10-15 perc autókázásra.

    • Pető Attila írta:

      A hátsó ülésen ülhetnek így a gyerekek, de az elsőn nem! Ott 150 centi alatt csak háttal beszerelt gyermekülés alkalmazható!

  19. Tamás István írta:

    Jó napot.
    Én arra a kérdésemre szeretnék választ kapni , hogy kell-e ülésmagasítót vagy gyermek ülést használni abban az esetben ha: 7 éves gyermekröl van szó , 130 cm magas , az autó hátsó ülésén utazik és 2 pontos biztonsági övvel van rögzítve ??? Ugyanis ha logikusan gondolkozunk,a 2 pontos biztonsági öv nemokoz sérülést a gyermek nyakán . De javítsanak ki ha tévednék,vagy a jogszabály mást ir elö.
    Köszönöm

  20. Tsabee írta:

    Először is:
    Első ülésen utazhat hátranéző és előrenéző ülésben egyaránt gyermek!
    De… menetiránynak háttal (hátra néz) csak akkor, ha a légzsák ki van kapcsolva,
    előrenézően légzsákkal is, csak teljesen hátra kell tolni az utasoldali ülést.

    Másodszor:
    Az egész világon (1-2 kivétel) 150cm magasságig kötelező a gyermekbiztonsági rendszer.
    Magyarországon 135cm!
    A nagyobb gyártók (Römer, Besafe, Kiddy, MaxiCosi, Recaro, stb) ezért úgy oldja meg az üléseit, hogy
    150cm magasságig jó legyen. És ezek a gyártók nem készítenek ülésmagasítót, mert egyáltalán NEM biztonságos!

    Harmadszor:
    2pontos biztonsági övvel sem ülés, sem magasító NEM rögzíthető!!!!!
    Az ENSZ EGB előírja, hogy az ülésen és magasaítón is fel kell tüntetni, annak helyes használatát!
    Mindegyikhez 3pontos övre van szükség!!! (a II-III. csoportú üléseknél (15-36kg) )
    Vagyis, ahol nincs 3pontos öv, oda nem kell gyermekbiztonsági rendszer.
    Persze 3éves kor alatt nem is szállíthat gyereket.

    Kresz 48§. 8/a 13/e

    • Pető Attila írta:

      Való igaz, hogy 2009-ig félreérthető volt a KRESZ szerinti meghatározás:

      A gépkocsi első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be – a jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban – ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták

      De azóta módosították a szöveget:

      Az első üléshez – a jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban – a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták.

      Tudom, hogy a gondolatjel nem szerencsés használata miatt így sem teljesen tökéletes a megfogalmazás, de jelen pillanatban a jogalkotó értelmezése az, hogy az első ülésen csak háttal lehet gyermekülés.

      • CSABUSZ írta:

        Kresz 48 § 7.
        “A gépkocsi és a mopedautó üléseihez – a vezető ülését kivéve – gyermekbiztonsági rendszer szerelhető be.”

        Vagyis egyértelműen minden ülésre rögzíthető gyerekülés a vezető ülésen kívül!
        Előre- és hátranéző egyaránt!

        Ez nem kérdés, csak értelmesen el kell olvasni a kreszt.

  21. Ott Mariann írta:

    Tisztelt Attila!

    Szeretném megkérdezni, hogy a hátsó ülésen kétpontos övvel szabályosan beköthető-e gyermekülés?
    Köszönettel: Mariann

  22. Zsuzsi írta:

    Üdv!

    4gyermekünk van
    most választunk ennek megfelelően 6 vagy 7 személyes autót
    gyermekek kora:
    7,5,2,3hós
    a legnagyobb sincs még 135cm
    a 6személyes honda frv-t néztük ki,de tanácstalanok vagyunk,hogy hogyan köthetnénk be őket szabályosan

    addig nincs gond amíg a pici el nem éri azt a kort amikor már mondjuk nem babahordozóban hordjuk
    viszont…
    mi a helyzet akkor,ha a legnagyobb nem lesz még 135 cm viszont a legkisebbet meg 9-18as ülésben kéne elhelyezni? ilyen esetben mehet valamelyik az első ülésre?
    remélem érthetően írtam le a dilemmát.

  23. E.Pál írta:

    Tisztelet Uram,

    Kérem segítsen eldönteni a kérdést, kinek van igaza?

    Tavaly feljelentettem egy illetőt, mivel 6 éves gyermekemet, aki 120 cm magas és 20 kg súlyú volt akkor, egy Fiat Ducato furgon első ülésén szállított rendszeresen (hátsó ülés nincs) mégpedig gyermekülés nélkül, csak egy magasítóval, vagy egy pulóvert tettek alá, amit elismertek.
    A rendőrség kivizsgálta a dolgot és közölték velem, hogy a gyermek szállítható ebben a furgonban a Kresz 48.§ alapján, nem kell germekülés és a magasító is rendben van!
    Én meg nem értem a dolgot, mert az a) bekezdés alapján az első ülésekre is éppenséggel oda lehet tenni egy gyermekülést, a zárójeles rész szerint meg 150 cm alatt meg első ülésen nem szállítható …
    Végülis szállítható, vagy nem a 150 cm és 30 kg alatti gyermek furgon első ülésén gyermekülés nélkül, vagy akár gyermeküléssel???
    köszönöm, ha választ kapok,
    üdvözlettel
    E.Pál

    • CSABUSZ írta:

      Ülésmagasítóval szállítható!
      Ugyanis a KÖHÉM határozza meg a gyermekbiztonsági rendszer fogalmát, miszerint:
      “Nem integrált gyermekbiztonsági rendszer: részleges biztonsági rendszer, amely a felnőttek számára szolgáló biztonsági övvel együtt használva – amely körbeveszi a gyermek testét, vagy biztonságosan rögzíti azt a szerkezetet, amelyben a gyermeket elhelyezik – teljes gyermekbiztonsági rendszert képez. Ez az ülésmagasító.”

      Az más kérdés, hogy a Magyar rendőrség és Közlekedési hivatal azt mondja, hogy az ülésmagasító biztonságos,
      a szigorú teszteket végző szakemberek és ülésgyártók viszont egyértelműen azt mondják (teljesen jogosan),
      hogy egyáltalán nem biztonságos!!

  24. Bojtár Ádám írta:

    AZ jogos igény lenne, hogy a jogalkotó azt írja le amit gondol, mármint az elől menetiránnyal megegyezően beszerelt gyerekülésben történő gyerekszállítást illetően. Most aki elolvassa a kreszt, az azt olvassa ki, hogy lehet.
    Ennyi erővel lehetne az is, hogy igaz hogy az van leírva hogy a piros jelzésnél meg kell állni, de a jogalkotó arra gondolt hogy akkor lehet menni.
    Éppen most fogok Multiplát venni, azzal a nem titkolt céllal, hogy a 4 közül az egyik gyereket menetiránnyal szemben, középen szállítsam. Unalmas már, hogy megannyi fórumon megy a vita arról, hogy lehet-e. Világosan le van írva hogy lehet, néhány okos meg állítja az ellenkezőjét (persze lehet hogy nekik van igazuk), csak akkor a jogalkotóknak észre kéne venni ezt a bizonytalanságot, és egyértelműsíteni kéne, ha valamit rosszul alkottak. De mivel nem írták át a vonatkozó részt, így joggal gondolhatjuk hogy úgy kell írni, ahogy leírták – TEHÁT SZABAD ELŐL GYEREKET SZÁLLÍTANI.

    • CSABUSZ írta:

      “A gépkocsi és a mopedautó üléseihez – a vezető ülését kivéve – gyermekbiztonsági rendszer szerelhető be. ”

      Aki azt állítja, hogy nem lehet az első ülésre gyerekülést rögzíteni bármilyen módon, kérem először nézzen már utána!
      Ezzel foglalkozom pár éve, de katasztrófa, hogy Magyarországon szakembernek, oktatónak beállított személyek vezetik félre az embereket!!

      • Pető Attila írta:

        Nem kívánunk senkit félrevezetni! Csak, ahogy már említettem, a jogszabály alkotójának eléggé félreérthető paragrafust sikerült alkotnia.

        Jelenleg a hivatalos, a közlekedési hatóság által jóváhagyott vizsgaanyagban így szerepel:

        Szállíthat-e a személygépkocsi első ülésén 3 évnél fiatalabb gyermeket?
        A helyes válasz:
        Legfeljebb akkor, ha a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozta, és a gyermeket a testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben a jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányba rögzítette.

        Ha ez nem így van, akkor az illetékes szakminisztériumnál lehet reklamálni!

        • CSABUSZ írta:

          Semmi félreértés nincs!!

          A Kresz is kimondja, hogy mindenhová rögzíthető gyerekülés (vezető ülés kivételével),
          háttal viszont csak akkor, ha ki van iktatva a légzsák.

          Ez egyértelmű, bár sokaknak félreérthető.
          Nos ezt személyesen megerősítette az NKH és az ORFK is.

  25. Bojtár Ádám írta:

    Tiszteletem!

    A mai napon kaptam meg a BM (NFM) szakértőjének állásfoglalását, melyet tovább küldök az Oktató Úrnak is, miszerint lehet gyermekülésben menetiránnyal szembe néző ülésben gyermeket szállítani!

    Kérem ennek megfelelően módosítani álláspontján, és javítani a fenti cikket.

    (Azzal most ugye nem foglalkozunk hogy a (bal) első ülés nem a legbiztonságosabb hely, sem gyermeknek, sem felnőttnek.)

    • Sz.Bea írta:

      Kedves Ádám!

      Bemásolnád ide is az állásfoglalást? Nekem is ez a gondom, hogy hogyan szállítsam a gyereket az első ülésben, ha gyerekülés oda nem rakható menetiránynak megfelelően…Köszönöm!

    • U.Anikó írta:

      Keves Ádám!

      Ha esetleg papírlapon van meg az állásfoglalás, beszkennelve feltehetné valahova, például egy picasa albumba, vagy bárhova és megoszthatná a linket itt, ha csak elektronikus formában, akkor ide bemásolhatná a levelet.
      Szerintem ez a kérdés nagyon sok embert érint, és sajnálatos, hogy nem tudják normálisan megfogalmazni a kreszben a szabályzatot, hogy mindenki számára egyértelmű legyen, és ne lehessen félreérteni.
      A kreszt nem jogászok olvassák, és ha még a szakértők sem értenek ebben egyet, akkor az átlagember mégis hogyan igazodjon el?
      Nem értem, hogy ha az Európai Unióban engedélyezett a gyerekülést az első ülésen menetiránnyal megegyezően elhelyezni, Magyarország, ahol a gyerekülések tekintetében sokszor nagyon megengedőek (gondolok itt arra, hogy ha nincs biztonsági öv a hátsó ülésen, nyugodtan utazhat ott a gyerek bekötetlenül, gyakorlatilag életveszélyben), ezt a szabályt miért vitatják?

      • CSABUSZ írta:

        Nem vitatható a biztonsági öv nélküli kérdés a kreszben megfogalmazottak szerint és betartásával.
        Szerencsére ma már nagyon-nagyon kevés ilyen van.

        Az EU-ban előírtakhoz kell nekünk (Magyarország) is igazodni, hiszen ezt az ENSZ EGB írja elő.
        Amiben eltérés van (és ezt megteheti minden állam), hogy 135cm, vagy 150cm magasságig kötelező a gyermekbiztonsági rendszer.

        Ami számomra felháborító a magyar kreszben, hogy megengedik az ülésmagasítót.
        Kicsivel nyugatabbra megmutatják, hogy miért nem az. És ez nem kérdés.

      • Bojtár Ádám írta:

        Kedves Anikó!
        Az állásfoglalást elküldem Pető Attila Úrnak, a fórum moderátorának. Ő kérte hogy utánna járhasson ő is a dolognak. Nem tudom mire jutott, de remélem majd megírja! (ha lejebb már megírta, akkor bocs). Egyébként a fenti szövegből is ez derül ki, csak pont erre nincs kidomborítva, magyarázva.

  26. Edina írta:

    jó napot.nekem egy olyan kérdésem lenne hogy édesapámnak egy Wartburgja van és az unokája 4éves és 120cm magas és a kocsiban nincs hátul öv gyermekülés az van csak nem lehet rögzíteni.kérdésem az hogy akkor hogy szállithatja a gyermeket? köszönönöm .

    • CSABUSZ írta:

      Sajnos 135cm alatt sehogy nem szállítható a wartburgban.

      • Pető Attila írta:

        Ez így nem pontos!
        3 év alatt semmiképpen nem szállítható a gyermek gyermekülés nélkül.
        De ezen életkor felett lehet, más kérdés, hogy nem túl biztonságos.

        A gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni:
        ha a gyermekbiztonsági rendszer beszerelésére a gépkocsi a gyári kialakítása alapján nem alkalmas (az ilyen kialakítású M1, N1, N2 és N3 kategóriájú gépkocsiban a 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, illetve a 3. életévét már betöltött és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek az első ülésen nem szállítható);

        • CSABUSZ írta:

          Igen és tisztában van a felsorolt kategóriákkal????
          Mert úgy látom, hogy nem!!

          Azért írtam, hogy sehogy nem szállíthat, mert a wartburg nem esik bele ezen kategóriákba!!

          • Pető Attila írta:

            Pedig a jogszabályban ez áll:

            “M1 kategória: Személyszállításra használt jármővek, amelyek a vezetıülésen kívül
            legfeljebb nyolc ülőhellyel rendelkeznek.”

            Ebbe a Wartburg is beletartozik!

  27. Sz.Bea írta:

    Kedves Attila!

    5 személyes Opel Astránk van, hátul 2 db 5 pontos és középütt 1 db 2 pontos öv. 3 gyermekünk van: egy 6 éves 110 cm-es, két másfél éves iker. Az ikreknek gyerekülés van a hátsó üléseken, viszont a 6 évest nem tudjuk már középre berakni gyerekülésbe, mert nem fér be 3 ülés egymás mellé. Az ülésmagasító is csak szűkösen. Hol utazhat a 6 éves így, ha mind az öten együtt megyünk? Megbüntet a rendőr, ha a 6 éves középütt ül ülésmagasítóval, az autó 2 pontos övével bekötve? Elöl ha jól tudom nem ülhet, mit csináljunk? Ne menjünk el sehova együtt?

    • CSABUSZ írta:

      Kedves Bea!

      Ma már nagyon kevés ülés, vagy (háttámlás) magasító rögzíthető 2pontos övvel.
      Nem biztonságos, ezért van csak néhány forgalomban.

      Ülhet az első ülésre, gyerekülésben.

  28. kollibry írta:

    Kedves Pető Attila!
    A multimac 4 child car seat-ról mi a véleménye?
    http://www.multimac.co.uk/home
    Használható itthon szabályosan? Hol találok erre vonatkozólag leírást a jogyszabályban?
    Nagyon közönöm.

  29. Kugler Viki írta:

    Kedves Attila!

    Kérdésem lenne: Teljesen világos az hogy a gyerekülésben elöl csak háttal utazhat a gyermek, de fontos lenne azt tudnom hogy ha a gyerekülés akkora hogy az oldaltükröt és ablakot teljesen elfedi és akadályoz mindenféle kilátásban akkor is szabályos???? és akkor sem fordítható meg??? Csak mert szerintem ez veszélyesebb mint fordítva ültetni a gyereket!!
    Várom mielőbbi válaszod!

    • CSABUSZ írta:

      Kedves Viki!

      Az első ülésen ülhet a gyerek háttal is és menetiránynak megegyezően is.
      Vagyis előrenéző ülésben is!

      Ez az egész világon, így Magyarországon is így van.

  30. Nobady írta:

    Ádám!

    Az állásfoglalást ha közzé tenné, többen megköszönnénk.

    Üdv.

  31. Tünde írta:

    Sziasztok. Egy olyan kérdésem lenne, h a gyermekülés elhelyezhető a hátsó üléssor közepén, ha az autó ülése rendelkezik isofix rendszerrel?
    Válaszokat előre is köszönöm.

  32. Brigitta írta:

    Kedves Attila.
    A kérdésem az lenne hogy szállítható e babahordozóban (ami természetesen rögzíthető a személyautó biztosági övével az autóüléshez) az anyós ülés mögött lévő ülésen menetiránynak háttal? Illetve ha szállítható akkor mindegy hogy milyen irányba néz a hordozó?
    Mi alapján dönthető el hogy egy gyerek babahordozóban vagy gyerek ülésben szállítható e az autóban? Pusztán ránézésre állapítom meg hogy már kicsi neki a babahordozó vagy esetleg van rá kor-méret vagy súly szabályzat szól erről?
    Válaszát lőre is köszönöm
    Brigitta

    • Brigitta írta:

      ???
      Valaki tudna segíteni a kérdésbe a gyerekülést rakhatom hátsó ülésre és ha igen milyen irányba fordítsam???

    • CSABUSZ írta:

      Kedves Brigitta!

      “A kérdésem az lenne hogy szállítható e babahordozóban (ami természetesen rögzíthető a személyautó biztosági övével az autóüléshez) az anyós ülés mögött lévő ülésen menetiránynak háttal?”

      Miért ne szállíthatna?
      Kresz 48.§ 7.
      “A gépkocsi és a mopedautó üléseihez – a vezető ülését kivéve – gyermekbiztonsági rendszer szerelhető be.”
      Azt, hogy előre vagy hátra néz a gyerek, nem a kresz, vagy a rendőrség szablya meg, hanem a gyerekülés gyártója.

      ————

      “Illetve ha szállítható akkor mindegy hogy milyen irányba néz a hordozó?”
      Hordozót csak háttal lehet bekötni (a gyerek menetiránynak háttal ül)!!!!
      Nem létezik olyan, amiben előre tud nézni a gyerek!!

      ————

      “Mi alapján dönthető el hogy egy gyerek babahordozóban vagy gyerek ülésben szállítható e az autóban? Pusztán ránézésre állapítom meg hogy már kicsi neki a babahordozó vagy esetleg van rá kor-méret vagy súly szabályzat szól erről?”

      A rendeleteket az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága határozza meg.
      Jelenleg még érvényben van az ECE R44/04 szabvány, ami (sajnos!) megengedi azt a minimális követelményt,
      miszerint ha egy gyerek eléri a 9kg-ot és stabilan ül, akkor menetiránynak megfelelően utazhat.
      Nos, nem is teheti ki nagyobb veszélynek a szülő a gyermeket!

      Ezért is üdvözöljük a 2013. júliusában megszületett új rendeletet (i-size), miszerint 15 hónapos korig háttal kell ülni a gyerekeknek! Ez már sokkal jobb, de még mindig nem elegendő (minimum 2 évig ez lenne a legmegfelelőbb).

      Hogy mikor növi ki a gyermek a hordozót, sajnos nagyon sokan tévedésben vannak.
      A láb relatív, elég hamar ki ér az ülésből, de ez egyáltalán nem baj!
      A ma forgalomba hozható hordozók 13kg-ig terhelhetők, de eddig egy gyerek sem tudja használni.
      A legfontosabb szempont, hogy a fej csak a hordozó tetejéig érhet!!!!!! Ekkor nőtte ki az ülést!!

      Remélem sikerült segíteni!

      Kérdezz bátran, ha valami nem egyértelmű!

  33. Tóth-Kerékgyártó Anikó írta:

    Azt szeretném megkérdezni, hogy a 3 gyermekemet tudom e régi Fiat puntóban szállítani, ha hátul csak 2 öv van, de 3 csat. A legkisebb 3 év alatti, gyerekülésben van amit tudok övvel rögzíteni, a középső 4 éves gyerekülésben van és tudom övvel rögzíteni, a legnagyobb magasítón ül 6,5 éves de nem tudom övvel átkötni.

    • CSABUSZ írta:

      Szia Anikó!

      Ha 135cm-t elérte a 6,5éves gyerkőcöd, akkor a hátsó ülésen igen.

  34. Takács István írta:

    Szeretnék érdeklődni hogy a 601-es Trabantban szállítható-e gyermekülésben elhelyezett gyermek? Mert ugye a Trabantban nincs hátul biztonsági öv? Köszönöm a választ!

  35. Sz Nikolett írta:

    Érdeklődnék, hogy 135 cm-es gyermekem ülhet-e az első ülésen ülésmagasítóval, hogyha a hátsó ülésen a további 3 gyermekem utazik? (ők kisebbek mind)

    Köszönöm szépen!
    Nikolett

    • CSABUSZ írta:

      Igen. (Sajnos.)

      Ez nem az elől ülésnek szól, hanem az ülésmagasítónak.
      Míg Magyarországon a jogalkotók biztonságosnak titulálják a háttámla nélküli magasítót, addig mindenhol
      megmutatják, miért is nem szabad használni azt. Biztonságból NULLA!

  36. Agi125r írta:

    Szia!
    Mostanában rengeteg kétüléses teherautóban látok elől gyerekülést, illetve személyautóban is sokat látok anyósülésen. Változott a KRESZ, vagy csak nem tudják, hogy anyósülésen nem lehet gyerekülés? Márcsak azért is érdekel, mert esélyes, hogy kétüléses kisteherautóval fogok dolgozni, és azzal vagy tudom vinni a gyermekem vagy sem /115cm, isofixes gyereküléssel utaztatom személyautóval/. Köszönöm a választ! 🙂

    • CSABUSZ írta:

      Szabad az anyós ülésen gyereket szállítani!!

      Kresz 48.§ 7.
      “A gépkocsi és a mopedautó üléseihez – a vezető ülését kivéve – gyermekbiztonsági rendszer szerelhető be.”

      Az első ülésen csak gyerekülésben ülhet.

    • CSABUSZ írta:

      Elnézést, most, hogy volt időm rendesen végig olvasni, amit írtam megfelel a kresz jelenleg szabályozásának, de a kisteherautókra más szabály vonatkozik!!

      M1 kategória:
      Személyszállító gépkocsik, a gépjárművezető ülésén kívül legfeljebb nyolc ülőhellyel.

      N1 kategória:
      Áruszállító gépkocsik, legfeljebb 3,5 t műszakilag megengedett legnagyobb össztömeggel.

      N2 kategória:
      Áruszállító gépkocsik, több mint 3,5 t, de legfeljebb 12 t műszakilag megengedett legnagyobb össztömeggel.

      N3 kategória:
      Áruszállító gépkocsik, több mint 12 t műszakilag megengedett legnagyobb össztömeggel.

      Ezen kategóriájú gépkocsiban a 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, illetve a 3. életévét már betöltött és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek az első ülésen nem szállítható

      • meli írta:

        Köszönjük a részletes leírást, de nekem ezzel még mindig van egy kis gondom (hátsó ülésekről lenne szó): tehát az M1-es kategóriájú személyszállító gépkocsiban (mikrobusz) 2 gyereknek, akik már elmúltak 3 évesek és még nincsenek 135 cm magasak szükséges-e az ülésmagasító vagy gyermekbiztonsági rendszer használata, HA a járműben gyárilag 3 pontos biztonsági öv van és mi a szabály abban az esetben, ha a járműben csak 2 pontos gyárilag beszerelt biztonsági öv található? Hogyan utaztassuk a gyerekeket biztonságosan és szabályosan?
        Előre is köszönöm a válaszát!

        Melinda

      • meli írta:

        Köszönjük a részletes leírást, de nekem ezzel még mindig van egy kis gondom (hátsó ülésekről lenne szó): tehát az M1-es kategóriájú személyszállító gépkocsiban (mikrobusz) 2 gyereknek, akik már elmúltak 3 évesek és még nincsenek 135 cm magasak szükséges-e az ülésmagasító vagy gyermekbiztonsági rendszer használata, HA a járműben gyárilag 3 pontos biztonsági öv van és mi a szabály abban az esetben, ha a járműben csak 2 pontos gyárilag beszerelt biztonsági öv található? Hogyan utaztassuk a gyerekeket biztonságosan és szabályosan?
        Előre is köszönöm a válaszát!

        Melinda

  37. Orsi írta:

    Az lenne a kerdesem, hogy hatso ulesen mozeskosarban szabalyos e csecsemot szallitani?

    • CSABUSZ írta:

      Igen, amihez van gyári kiegészítő rögzítő és a mózeskosár rendelkezik a narancssárga jóváhagyási matricával.

      • T írta:

        Az a gond, hogy a mózeskosarak nagy százalékában (99.9999999%) nincs belső rögzítőheveder, ami a babát a mózeskosárhoz rögzíti és aminek becsatolását amúgy a KRESZ is megköveteli az autó saját biztonsági övéhez való csatoláson kívül.
        Szóval marad a bébihordozó, ha tényleg biztonságot szeretnél. A mózest meg dobd be hátra az összehajtott kocsi mellé a csomagtartóba. Ha megérkeztél akkor tedd át a babát a mózesbe. Tudom, macera, de így a legbiztonságosabb.

  38. T írta:

    Nekem eddig meg az volt a kérdésem, hogy bébihordozót be lehet-e szerelni a hátsó üléssor középső ülésére? Ez egy ötszemélyes személyautó, a hátsó-középső ülés is 3 pontos övvel rendelkezik, mint a többi a kocsiban, a bébihordozó pedig természetesen menetiránynak háttal beszerelhető, saját belső rögzítőhevederekkel ellátott.
    A jogszabály alapján úgy vélem, hogy ennek semmi akadálya, de találkoztam pár kétkedővel, meg állítólag pl. Norvégiában tilos is.
    Szerintem hátul-középen (azaz az autó “mértani középpontjában”) van az utazó a legnagyobb biztonságban (természetesen 3 pontos övvel bekötve). Vagy tévedek?
    Tudom, hogy a hátul-oldalt ülők előtt még ott van az első ülés támlája is, ami plusz biztonságot adhat, de egy oldalütközésnél a benyomódó ajtó mégiscsak több bajt okozhat. Nem tudom.
    Talán a jóval kisebb súlyú baba+hordozó kombónak (amire az autó 3 pontos öve vészhelyzetben jobban (gyorsabban) reagál, mint egy 80 kilós felnőttre) nem feltétlenül hiányzik az előtte levő ülés háttámlája.

    Szóval, lehet ebből baja a babámnak biztonságilag és nekem rendőrileg, ha a hordozóját hátra-középre szerelem?

    • CSABUSZ írta:

      Szia!

      A kresz úgy fogalmaz, hogy a vezetőülésen kívül bárhová tehetsz gyerekülést.

      Nem szükségszerűen a hátsó középső ülés a legbiztonságosabb!
      A legnagyobb és legszigorúbb teszteket végző szervezetek szerint nincs különbség, hogy szélső, vagy középső.

      Alapvető szabály, hogy a parkoló felöli oldalra tegyük.
      Vagyis Magyarországon a jobb hátsó ülés.

      • T írta:

        Köszi!

        Mi úgy gondolkodtunk, hogy a babahordozót (amíg a pici csak pár hónapos) hátra-középre tesszük, így az anyuka könnyen be tud mellé szállni a jobb hátsó ülésre (császáros volt és még fájdogál a seb). Aztán ahogy cseperedik a ded és már rendes gyermekülés kell neki, akkor persze ő megy a jobb hátsóra, anyuka meg lehet elöl.
        Csak nem voltam biztos benne, hogy a bébihordozót szabad-e hátra-középre tenni. De akkor ezek szerint szabad.

  39. Soósné írta:

    Üdvözletem!Egy Skoda Feliciánk van.A két gyerek remekül elfér hátul gyerekülésben,4 és 2 évesek .2 gondunk van .Az első :néha utazik velünk egy 4 éves unokaöcsi .Középen 2 pontos az öv(egyébként mindegy mert úgyse fér be csak magasító)Ő ülésmagasítóban ül ilyenkor mert más nem fér be középre.Tudnak olyan típusú ülést ami beférne ?Nyilván a biztonság az első ,de sajna eddig nem találtunk.És elég e így a magasító ,hogy csak 2 pontos az öv.Ilyenkor minig kis utcákon megyünk csupán .

    • CSABUSZ írta:

      Ma már nem nagyon létezik két pontos övvel rögzíthető ülés.
      Mindig a felhasználói útmutató a mérvadó.

      Elég gyakori, hogy 3 ülés nem fér el a hátsó ülésen.

  40. Soósné írta:

    A második,hogy a nagyobb fiúnk úszik 120 cm és 30 kg ,olyan széles a válla ,hogy kényelmetlenek neki az ülések.Persze elfér,de eddig ez a 3. ülésünk ez volt a legszélesebb amit találtunk,én őt biztonsági övvel kötöm át mert az ülés öve borzasztóan nyomta a drágámnak ,biztonságos e ,hogy a biztonsági övvel kötöm be?Válaszát előre is köszönöm:Soósné

    • CSABUSZ írta:

      135cm alatt tilos.
      Ráadásul egyáltalán nem biztonságos!!

      Ilyen magasságnál még egy nagyobb fékezés is komoly sérülést tud okozni!

  41. Hester írta:

    Kedves Attila,

    Egy érdekes dolgot tapasztaltam. Nyugaton (Luxembourg) az Auchan áruházakban kapható 18-36 kg között ajánlott gyermekbiztonsági rendszerekhez nem tartozik saját biztonsági öv (ülésrész, háttámla, oldalfejtámla minden van benne, tehát nem ülésmagasítóról van szó, hanem “rendes” gyermekbiztonsági rendszerről). Ebből arra következtetek, hogy ezeket az üléseket a benne ülő gyermekkel együtt az autó saját biztonsági övével átkötve is lehet használni. Lehetséges ez? Megfelelhet ez a akár magyar, akár a más EU-s állam szabályainak?

    • CSABUSZ írta:

      Ez Magyarországon is így van, mint ahogy egész Európában.
      15-36kg kategóriában.

  42. Szilvia írta:

    Szia èn azt szeretném megkérdezni hogy két éves gyermekemet autómentőben hogy kell szállítani gyermekülèsben….Vagy lehet-e szállítani egyátalán. Köszi a válaszod.

  43. János írta:

    Tisztelt Szakértő Úr/Urak!
    Nem tudom, hogy jogszabály alkotói véletlenül fogalmaznak-e homályosan, félreérthetően, különbözőképpen értelmezhetően, vagy netán szándékosan – tudjuk, a büdzsének nagy szüksége van a bírságokból befolyó összegre is, sőt, a Rendőrségnél “fejkvóta” működik, azaz elő van írva, hogy a Rendőrségnek mennyit kell befizetni az államkasszába és ezt a Rendőrségen belül személyre/napra leosztják – esetleg, fogalmuk sincs a szavak, jelzők, meghatározások jelentéséről. Ezt a következők miatt gondolom:
    “N1 kategória:
    Áruszállító gépkocsik, legfeljebb 3,5 t műszakilag megengedett legnagyobb össztömeggel.

    N2 kategória:
    Áruszállító gépkocsik, több mint 3,5 t, de legfeljebb 12 t műszakilag megengedett legnagyobb össztömeggel.

    N3 kategória:
    Áruszállító gépkocsik, több mint 12 t műszakilag megengedett legnagyobb össztömeggel.

    Ezen kategóriájú gépkocsiban a 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, illetve a 3. életévét már betöltött és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek az első ülésen nem szállítható.”

    A legtöbb kisteherautóban (N1 kategória) csak 1, azaz egy üléssor van, hol kettő különálló üléssel, hol 3 személyes, egybefüggő üléssel. Tehát NINCS első ülés és nincs hátsó ülés, mert első, mint olyan, csak akkor lehet, ha hátsó is van és vice versa, ez a két fogalom csak a másik megléte esetén létezhet! Ha viszont így van, akkor 3. életévét már betöltött gyermek az egyéb feltételek megléte esetén nyugodtan szállítható ezzel (ezekkel) a kategóriájú gépkocsival/gépkocsikkal.

    • Pető Attila írta:

      Pont szeptembertől változott a KRESZ.
      Tehát első ülésen is lehet 150 centi alatt gyermeket gyerekülésben szállítani. (Előrefelé is…)

      Azért ez az első – hátsó kérdése nem ennyire relatív! Főleg, ha a logikádat továbbgöngyölítem, akkor a teherautóban sem első, sem hátsó ülés, hanem csak “ülés” létezik
      De most akkor melyik szabályt alkalmazzam? Például a 135 centinél nagyobb gyerekre?

      Persze, persze, értem én, hogy célravezetőbb lett volna jobban megfogalmazni, és “első” helyett mondjuk a “kocsi elejéhez közelebb levő” ülésekről beszélni, de könyörgöm, a már így is túl bonyolult 340 oldalas KRESZ -könyvből csináljunk 740 oldalast?

      Bíróságon egy ilyen felvetésre, hogy most akkor sem első, sem hátsó, az lesz a válasz, hogy vajon mi volt a jogalkotó szándéka, ha már a megfogalmazása nem volt pontos.
      A jogalkotó szándéka pedig az volt, hogy kifejezze, a hátsó ülés(ek) az(ok), ami(k) az első mögött helyezkedik(nek) el.

  44. Zsuzsi írta:

    Üdvözlöm! Elnézést ha volt már szó róla,de nem tudom az összes hozzászólást telefonon átböngészni.Kérdésem a következő lenne:Használtan vettem egy babakocsit,melyhez merevfalú mózes volt,a leírás szerint autóba köthető.Az eladó adott is hozzá bekötő szettet,mellyel tudjuk rögzíteni a hátsó biztonsági övekhez.Viszont a mózesben csak két pontos biztonsági öv van.Akkor most biztonságos a kicsinek vagy sem?Úgy örültem hogy nem kell hordozóba tennem majd ha jövünk a kórházból, sokat autózunk és jobbnak tartom a vízszintes fekvést,de miután nem 3 pontos,most elbizonytalanodtam.Nemsokára megszületik a pici,és természetesen a legjobbat szeretném neki.Köszönöm előre is:Zsuzsi

    • CSABUSZ írta:

      Kedves Zsuszi!

      Megírná milyen típusú pontosan a babakocsi, ill. mózeskosár?
      Ami még nagyon fontos, hogy a mózeskosáron, vagy a bekötőszetten kell lennie egy narancssárga matricának.
      Az ezen szereplő összes adatra szükségem lenne.

      Elég érdekes a kétpontos öv.

      • Zsuzsi írta:

        Kedves Csabusz!

        Neonato Energy a márkája a babakocsinak és a mózesnek. Ezt a matricát nem találom rajta. A gyerekülésen rajta van. Akkor ezek szerint nem is köthető be hivatalosan? Azóta nézegettem csomó mózeskosarat a ma is kaphatóak közül, és láttam elég sokat két pontos övvel.

        Köszönöm szépen.

        Zsuzsi

        • CSABUSZ írta:

          Kedves Zsuzsi!

          Gyakorlatilag beköthető a mózeskosár, de egy cimkének kell vagy a mózeskosáron vagy a bekötő heveder részen lenni. Ami tartalmazza, hogy 0-10kg; ECE R44/04, STB.

          Ha ez nincs rajta, nem szabad hivatalosan bekötni.

          Igen, létezik 2pontos biztonsági övvel, de nem is biztonságos.
          Alapvetően sem ajánlják 3hónap után használni, mert bár egészséges a gyereknek, nem biztonságos!

  45. Kata írta:

    Üdvözlöm!
    Szeretném megkérdezni, hogy hivatalosan 9 személyes “kisbuszban” milyen módon kell szállítani 135cm-nél kisebb gyermekeket! Jól tudom, h ülésmagasítón 3pontos övvel átkötve szabálytalan? Köszönöm válaszát!
    Tisztelettel
    Kata

    • Pető Attila írta:

      135 centiméter alatt a KRESZ előírja a gyermekülés használatát. Ez érvényes 9 személyes “kisbuszban” is, ami egyébként a szabály alapján személygépkocsinak minősül.

      • Végh Dávid írta:

        Kedves Attila!

        A fenti kérdéskörrel kapcsolatosan kérdésem lenne, hogy gyerekülésben 135 cm-nél alacsonyabb gyermek szállítható-e 3 pontos rögzítéssel, gyermekülésben a vezető mellett, elől? A hátsó üléseknél csak 2pontos biztonsági öv van, mely nem ad kellő biztonságot a gyerekülés rögzítéséhez.
        Köszönöm. Végh Dávid

  46. Rita írta:

    Üdvözlöm!

    Kinéztem egy gyermekülést, amit nagyon biztonságosnak gondolok kislányom számára. Az ő kategóriájában (III.) sokkal biztonságosabb, mint az itthon kapható társai. Viszont amerikai piacra gyártotta az európai gyártó. Így nincs rajta sem narancssárga címke, sem EU-s jelzés. Ha magánszemélyként ilyet hozok be és használom hibát követek el? Megbírságolhat a rendőr vagy esetleges baleset esetén felelősségre vonhatnak, hogy nem eu-s ülést használtam? Szeretnék tájékozódni, mielőtt döntenék.
    Köszönöm segítségét!

    Rita

    • CSABUSZ írta:

      Kedves Rita!

      Az Amerikai piacra készült ülések egyáltalán nem mondhatók jónak.
      Teljesen más az ülések felépítése. Az EU sokkal szigorúbb (szerencsére).

      Nem használhatók itthon, ill. Európában ezek az ülések.

      A Rendőrség bírsága a legkevesebb. Baleset esetén nem csak felelősségre vonhatják.

      Gondoljunk a gyerek életére!

  47. Attila írta:

    Üdv!
    Nekem nem teljesen egyértelmű ez az egész jogszabály, hogy mit lehet/ nem lehet!? Nekem hamarosan jön a 3. gyerekem és mivel egy 24 éves, de kitűnő 2107-es boldog tulajdonosa vagyok! Sajnos le kell cserélnem, mert minden tekintetben kicsi lesz a családnak! Viszont dilemmában vagyok, hogy milyen autó lenne az ideális választás, hogy mindenki kényelmesen és persze biztonságosan utazzon és a csomagoknak is legyen hely! Sajnos a beruházásom sem tudja meghaladni a fél milliót, tehát ilyen árfekvésben lenne e ötlete valakinek, hogy mit lenne érdemes nézegetnem?
    Lehet nagy badarság, de nem hagy nyugodni, hogy a hátsó üléssoron lehet e 3 gyereket szállítani gyerekülésben mivel a legidősebb 3 éves lesz mire jön a legkisebb? Előre is köszönöm a segítséget!

  48. Qromeo írta:

    Helló!
    Ha jól értelmezem a jogszabályokat, akkor Trabantban hátul – mivel nincs biztonsági öv – gyermekülés nélkül ülhetnek 3 évnél idősebb, 135 cm magasságot meg nem haladó gyerekek. Egy másik szabály pedig azt mondja, hogy a 10 év alatti gyerekeket fél személyként lehet számolni. Kérdésem az lenne, hogy mivel négy gyermekünk van, akkor szabályos-e ha mind a négyet – elmúltak 3 évesek – a hátsó ülésen helyezem el, illetve hogy egyáltalán ülhetnek-e egyszerre mind a négyen hátul, ha még egyikük sincsen 10 éves és 135 cm magas?
    Előre is köszönet a válaszért.

    • Pető Attila írta:

      Tehát Trabantban hátul ülhet gyermekülés nélkül 3 év feletti gyermek. Illetve ülhet 4 gyermek, akik még nincsenek 10 évesek (de 3 évesek elmúltak).
      A 135 centinek itt nincs jelentősége. 150 centis 10 éven aluli gyermekből is szállítható több.

      De azért nem győzőm hangsúlyozni: a szabály lehetővé teszi, de nem biztonságos gyerekülés nélkül gyermeket szállítani.

  49. Attila írta:

    Üdvözletem!
    Ha már volt, elnézést!
    Már több autóban van 3. üléssor.
    Ide is a fent említett szabályozások mérvadóak vagy itt más a helyzet?
    Most még babahordozót használunk (cikk 2. kép).
    Ha az autó 3. sorában van biztonsági öv, akkor ott ugyanúgy tudom rögzíteni, mint eddig a 2. sorban?
    És ez szabályos is?
    Valamint a későbbiekben 3. sorban is használható övvel a magasító vagy gyerekülés?
    Köszönettel: Attila

    • Pető Attila írta:

      A lényeg, hogy elöl csak gyerekülés lehet, ott nem használhatok 150 centi alatt ülésmagasítót! A hátsó sorokban 135 centi alatt szintén szükséges a gyerekülés, a felett szabad övvel rögzíteni, de a testméretéhez kell azt igazítani. Tehát ha nem állítható, akkor szükséges a magasító!

  50. Zsuzsa írta:

    Üdvözlöm!

    Szeretném megkérdezni, hogy 3 év alatti gyermek szállítható-e olyan Ford Tranzitban, ahol 3 pontos övek vannak (és csak egy sor), viszont a forgalmijában N1 kategória szerepel. A 3 pontos övvel tudom rögzíteni a gyerekülést menetiránynak megfelelően. Költözés előtt állunk, így tudnánk megoldani a bútorok átszállítását és a költözésünket egyben.

    Előre is köszönöm!

    Szép napot!

    Zsuzsa

  51. László írta:

    Érdeklődni szeretnék hátul az autómban csak 2 pontos biztonsági övek vannak ott hogyan szállíthatok gyermekeket szabálynak megfelelően és mennyit? Választ előre is köszönöm

    • Pető Attila írta:

      Gyermekülésben, ha az rögzíthető az övekkel. Ha befér akár hármat is.
      Ha nem rögzíthető a gyerekülés, akkor anélkül, tehát csak az ülésen ülve, és csak 3 év felett!

  52. Bőgér Márta írta:

    Kedves Válaszadó!

    Nemrégiben vásároltunk egy régebbi típusú Römer King gyerekülést, pontosan azért, mert biztonságosat akartunk az olcsóbb új verziók helyett. Viszont most vettük észre, hogy nincs rajta narancsssárga matrica. Ilyenkor mi a helyzet? A rendőrök bűntetnek emiatt?

    Köszönöm a választ!

  53. Zsuzsa írta:

    Kedves Attila!

    Ulesmagasito forgalmazoja az alabbi linken a termeket reszleges gyermekbiztonsagi rendszerkent tunteti fel, es barhanyszor olvasom el a definiciot, igaza lehet.
    itt a forumban a reszleges gyermekbiztonsagi rendszer = gyerekules ertelmezes volt ervenyben.
    http://www.bubble-bum.hu/index.php/biztonsag
    ECE R44/04-es szabvanynak is megfelel.
    Akkor most a 135 cm alatti gyermek ulhet ilyenben, vagy sem?

    Koszonettel,
    Kecskes Zsuzsa

  54. Zsuzsa írta:

    Kedves Attila!

    Elnezest kerek, ha masodszorra kapja meg kerdesemet. Nincs a kozelemnben szamitogep, igy sajnos az ekezetek lemaradtak.

    Ulesmagasito forgalmazoja az alabbi linken a termeket reszleges gyermekbiztonsagi rendszerkent tunteti fel, es barhanyszor olvasom el a definiciot, igaza lehet.
    itt a forumban a reszleges gyermekbiztonsagi rendszer = gyerekules ertelmezes volt ervenyben.
    http://www.bubble-bum.hu/index.php/biztonsag
    ECE R44/04-es szabvanynak is megfelel.
    Akkor most a 135 cm alatti gyermek ulhet ilyenben, vagy sem?

    Koszonettel,
    Kecskes Zsuzsa