Baleset BKV busszal

A kérdést feltette: Dávid Roland

Január 18-án szenvedtem balesetet egy Smart típusú gépjárművel egy BKV busszal szemben.

Viszonylag szerencsésen megúsztam, az autóban sem keletkezett túl nagy kár szerencsére. Annyi történt,hogy egy BKV busz a Szentendrei úton a megállóból kiállva, miután megszűnt az a sáv, amiben eddig közlekedett, kikanyarodott elém, ezzel megállásra kényszerítve. Az időjárási körülményeket tekintve havas, esős, nyálkás, csúszós és igen forgalmas útszakaszról beszélünk. Majd sávot váltottam, hogy megelőzzem. Az előzés megtörtént, és mivel nekem a későbbiekben jobbra kellett lekanyarodnom, vissza kellett sorolnom a busz elé. Ezért lassítottam, megkezdtem a sávváltást, a busz gyorsított, majd hátulról nekem ütközött.

Majd kipattant a sofőr,hogy ő már 25 éve vezet és én adjak betétlapot, mert biztosan én vagyok a hibás. Mondtam, hogy biztos nem, hiszen ő ütközött nekem hátulról. Majd a másfél órával később kiérkező rendőröknek már úgy adta elő a sztorit,hogy én a 700 cm3-s Smartommal agresszíven bevágtam elé az úton, és satufékeztem, ezért én őt megállásra kényszerítettem,ami persze nem sikerült, és ezért ütközött nekem.
Majd hívtak még egy baleseti helyszínelőt, aki már úgy jött oda, hogy bűncselekmény gyanúja merült fel, és ezt nekik ki kell vizsgálniuk. Mondtam nekik, hogy már önmagában röhej az egész felvetés, hogy egy Smarttal óhajtok én egy buszt leszorítani az útról mindenféle akciójeleneteket meghazudtoló manőverekkel. Az én autómon annyi sérülés látható, hogy a hátsó műanyag sárvédő jobb oldala elrepedt egy kisebb darab az illesztésnél letört belőle. Ennyi. Mondtam nekik, hogy nézzenek már rá erre a szerencsétlen 800 kilós autóra…ha én ezzel satufékkel megállok egy busz előtt, ami 40 km/órás sebességgel belecsapódik az autómba hátulról, gyanítom, hogy nem szállok ki belőle élve.

Személyautóknál ez általában úgy működik, hogy aki hátul van és nekiütközik az előtte lévőbe, az a hibás. Pont. Nincs mentség, nincs kifogás.
A busz eleje egyébként már össze volt törve, így gyanítom nem ez az első eset.

De már most borítékolható, hogy a cél az, hogy én jöjjek ki vétkesnek, mindezt úgy, hogy én hívtam ki a rendőröket.

A kérdés a következő jelen esetben elképzelhetetlen az, hogy a BKV sofőr későn észlelte az eseményeket, a busz műszaki állapota nem volt megfelelő, és “neadjIsten” én vagyok a vétlen fél?

Pető Attila, a Mosolyzóna oktatója
Egy baleset esetén természetesen felvetődik a kérdés, hogy az agresszivitás milyen szerepet játszhatott. Merthogy valóban be lehet vágni úgy egy jármű elé, hogy az képtelen megállni mögöttünk, de ugyanakkor jogos a kérdés, hogy el tud-e valakinek annyira borulni az agya közlekedés közben, hogy ezzel saját magának is ártson?
Én sem feltételezem, hogy ezzel a pici autóval szándékosan belemennél ilyen helyzetbe egy busszal szemben.Ugyanakkor tudni kell azt is, hogy a baleseteket pont az érzelmi ráhatások miatt nehéz utólag pontosan kielemezni, illetve rekonstruálni, bár nagyobb szerencsétlenségek esetén – pl. haláleset – ezt az igazságügyi szakértők megteszik.
Ha azonban “csak” anyagi kár keletkezik, akkor az első és legfontosabb, hogy mit ír a KRESZ, hiszen pont a jogszabály megsértése miatt jár a felelősségre vonás.

A Te esetedben egyértelműen a busz ütközött egy előtte haladó – lassító, fékező – járművel. A KRESZ erre az esetre kategorikusan rendelkezik, méghozzá így:

27. § (1) Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött – ennek hirtelen fékezése esetében is – meg lehessen állni.

És itt nincs külön kiemelve, hogy ez a szabály csak személygépkocsikara lenne érvényes, ahogyan Te írtad. A buszvezető számára is ez egy kötelezettség. Tehát, ha valóban hátulról történt az ütközés, akkor Te nem lehetsz hibás!