A kérdést feltette: Pusztafalvi Győző
Kedves Attila!
Felbátorodva azon, hogy korábban feltett kérdésemre válaszoltál, két kérdést teszek fel..
Egyértelmű, hogy a buszsávot hogy lehet, illetve nem lehet használni. De vajon mi a buszsáv KRESZ szerint helyes jelölésének módja?
Amiért kérdezem: A Kosztolányi tér felől a Bartók Béla úton haladva a Móricz Zsigmond tér felé, minden sarkon megjelenik a tájékoztató tábla (kék alapon fehér nyilak) a sávbeosztásról. A jobb szélső sávban feltüntetik, hogy buszsáv. Igen ám, de az úttesten a sávban mintha eltörölték volna a busz feliratot. Nem egyértelmű.
A gyalogátkelőhely jelzésére analóg módon nem együtt kell jelölni a táblának és a felfestésnek a buszsávot, vagy elég a tájékoztató tábla?
Másik kérdés:
A főútvonal táblát a kereszteződésekben meg kell ismételni, mert hogy hatályát veszti a kereszteződésben.
A Fehérvári úton haladva a Móricz Zsigmond tér felől Budafok irányába, minden nagyobb kereszteződés után megismétlik a főútvonal táblát. A kisebb utcáknál azonban elmarad a tábla. Szabályos ez, vajon a kis utca kereszteződését elhagyva nem főútvonalon haladok?
Érdeklődéssel várom válaszod!
KRESZ:
“Autóbusz forgalmi sáv tábla; a tábla az autóbusz forgalmi sáv kezdetét, az úttesten történő elhelyezkedését és a rajta közlekedők haladási irányát jelzi;”
“Autóbusz forgalmi sáv útburkolati jel: útburkolati jellel jelölt forgalmi sávban levő „BUSZ” felirat, amely azt jelzi, hogy a forgalmi sávban csak az erre vonatkozó külön szabályok szerint szabad közlekedni;”
20/1984. (XII. 21.) KM rendelet:
h) Autóbusz-forgalmi sáv: a menetrend szerint közlekedő közforgalmú autóbuszok és trolibuszok közlekedésére szolgáló, útburkolati jellel és jelzőtáblával kijelölt forgalmi sáv.
83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet:
a) Az „Autóbusz-forgalmi sáv” jelzőtáblát az autóbuszok közlekedésére szolgáló külön forgalmi sáv kezdeténél kell elhelyezni. A jelzőtáblát általában a szilárd burkolatú úttal való kereszteződés után meg kell ismételni. A jelzőtábla megismétlése elegendő a menetirány szerinti második, harmadik és további útkereszteződés után, ha az így elhelyezett táblák a közúton közlekedők, valamint a kanyarodó járművek számára is folyamatosan jól láthatók.
11/2001. (III. 13.) KöViM rendelet:
Az autóbusz-forgalmi sávot a forgalmi sávon a „BUSZ” feliratot legalább minden útkereszteződés után el kell helyezni.
Tehát a forgalomszervezési szabály (20/1984.) egyértelműen azt mondja ki, hogy “útburkolati jellel és jelzőtáblával kijelölt forgalmi sáv”, azaz az “és ” kapcsolat alapján mindkét jelzésre szükség van! Ugyanakkor a KRESZ alapján külön külön is jelentése van a táblának és az útburkolati jelnek is. Tehát bármelyiket észlelve a kötelezettségeknek eleget kell tenni.
A 11/2001-es alapján viszont minden kereszteződés után fel kell festeni a “BUSZ” feliratot.
Úgy gondolom, hogy sok esetben nem tudják (vagy nem akarják) a közterület kezelői a jogszabályokban leírtaknak megfelelő kialakítást biztosítani. Például kockaköves utakra képtelenség tartósan útburkolati jeleket felfesteni. Ez nem jó! Ugyanakkor közlekedőként ezzel visszaélni sem túl szép dolog. Ha egyértelműen látszik a szándék egy hosszabb útvonalon, hogy itt a buszközlekedés segítése a cél, akkor ott nem feltétlenül a hiányzó jeleket kell egy szabálytalanság palástolása érdekében kihasználni.
A főútvonal tábla esetében már más helyzet, mert ez a jelzés nem a kereszteződésig, hanem a főútvonal vége tábláig érvényes!
A táblákról szóló rendeletben ez áll:
“lakott területen szilárd burkolatú utak kereszteződése után a jelzőtábla megismétlése elegendő a menetirány szerinti minden második, harmadik útkereszteződés után, ha az így elhelyezett jelzőtáblák a főútvonalon haladók számára kellően láthatók.”
Tehát ez alapján azért az is fontos, hogy valóban messziről is észlelni lehessen a főútvonal jelleget.
Hozzáteszem ugyanakkor, hogy kevés olyan szabály van, ami miatt fontos tudni, hogy főútvonalon vagyok-e vagy sem. Természetesen az elsőbbségadási kötelezettség ilyen, de erről pedig a kereszteződésekben az alárendelt úton elhelyezett elsőbbségadási táblák jól tájékoztatnak.
Amiért mégis fontos lehet tudni lakott területen belül, hogy főútvonalon vagyunk-e vagy sem:
– kereszteződésben szabad előzni
– gyalogos csak kereszteződésben mehet át (és persze a zebrán)
– 6 éven aluli gyermek felügyelet nélkül nem maradhat
– 12. életévét be nem töltött személy nem kerékpározhat
– spiccesen nem biciklizhetünk (mellékúton bizonyos határig igen)
A buszvezetőnek kötelessége lenne lassítani akkor ha egy gyalogos annyira a járda szélén áll , de az űrszelvénye 50 cm-re csomaggal belóg a buszsávba ? Mert másként nem fér el az éppen aktuális helyzet miatt és ez akár 40 méter távolságból is jól látható erős nappali fény mellett !!!! (a kilátási takarás szóba sem jöhet a járműből kinézve ) Ehelyett gyakran rallyautó hangú gyorsítást és járda felé húzást alkalmaznak. Sajnos több ilyet is láttam – olyat is , hogy a csomag még a járművet is megkarcolta ….
fdg
hrfhfghfgh