A kérdést feltette: Kovács Tamás
Sok-sok olyan kérdést kapok, amely a szabályok (félre-)értelmezése kapcsán kerül felszínre, végre egy olyan téma, amely a biztonságos vezetéssel kapcsolatos.
Teljesen jogos a felvetés, hiszen az éjszakai vezetésben pont az a legveszélyesebb, hogy a látótávolság drasztikusan lecsökken.
Ugyanakkor ez már a KRESZ szabályaiból adódik, hogy hiába van egy adott útszakaszon megengedett legnagyobb sebesség, alapvetően mindig olyan sebességgel szabad csak közlekedni, amely lehetővé teszi, hogy minden várható akadály előtt meg tudjunk állni. Ezt pedig csak akkor tudom teljesíteni, ha maximum olyan sebességgel közlekedem, ami megfelel a látótávolságnak.
A tompított fényszóró átlagban mindösszesen 40 méterre világít el kellőképpen. Ekkora féktávolsághoz száraz úton, átlagos személygépkocsit feltételezve maximum 60-70 kilométeres sebesség jár. Tehát egész egyszerűen, ha a távolsági fényszóról átkapcsolom tompítottra, akkor ezzel együtt csökkenteni kéne a sebességet is.
Ugyanakkor az is igaz, hogy, ha ezt a szemből érkező miatt teszem, akkor az ő fénye is bevilágítja valamelyest az utat, de ebben egy szélesebb útkialakítás estén nem nagyon lehet száz százalékosan bízni.
A távolsági fényszóró bevilágítási területe már hosszabb, kb. 100 méter, ez viszont azt is jelenti, hogy ezen távolságon belül észlelt jármű esetében vagyok köteles tompítani, ha messzebbről érkezik, akkor még nem annyira zavaró a fénye. (Más kérdés, hogy sok mai jármű xenon fényszórója, tapasztalat alapján jóval messzebbről is már vakíthat.)
Kommentek