A kérdést feltette: Hideg Sándor
Felbátorodtam a Klubrádióban hallott felhívásodon közlekedési kérdésekkel kapcsolatban.
Az alábbiakban szerepel néhány kérdés is, amit nem tudok, hogy a KRESZ megenged-e. pl a 3, 4, 5 pontokban, pl a gyalogosok által adott fényjelzés a zebránál. Ezekre szeretnék választ kapni.
Több, mint tíz éve, hogy egy barátom két gyerekét halálra gázolták. Neki néhány nap múlva volt ereje, hogy az alábbi mondatokkal indítson egy topikot.
“nem úgy vezetünk, nem úgy élünk, ahogy kellene. A másik célom, hogy találjak olyanokat, akik akarnak és tudnak tenni valamit azért, hogy ne történjen meg ugyanez máskor, máshol”.
Az vetődött fel bennem, hogy megteszünk-e MINDENT ezért, vagy megmarad az ünnepi beszéd szintjén.
Ezt én igyekszem a lehető legkomolyabban venni, akkor is, ha megvalósításuk idealizmusnak tűnik.
MINDENT el kell követni, hogy csökkenjenek a rizikótényezők. Számba venni a lehetőségeket, mit lehetne tenni az agresszív vezetők ellen, az élni akarók normális reflexeként. A lehetőségekre módszereket, eszközöket dolgozni vagy dolgoztatni ki.
A mindenkit maga mögé utasító magatartás nem csak közlekedési jelenség, más területen is problémát okoz az aszociális viselkedés, azokat a jelenségeket az adott témánál kell valahogy kezelni.
Ehhez kapcsolódik az első javaslat:
- Az agresszivitás élményének kiélésének népszerűsítése más területen. Lehet, hogy ezzel sokan nem értenek egyet, partnerszervezetekkel olyan lehetőségek felkutatása és népszerűsítése, gondolok itt a különféle veszélyes akciók, mutatványok kedvelőinek terepet adó viadalokra akár autóval, akár egyéb eszközzel vagy anélkül, ahol a veszélyt kedvelők szabad döntésük alapján csatlakoznának elkülönülve azoktól, akik ebben nem szeretnének részt venni. Ezen javaslat oka az, hogy a veszélyt keresőknek nincs joguk arra, hogy ezzel a tevékenységükkel kívülállókat is veszélybe sodorjanak.
- Matrica, felirat a kocsi hátulján népszerűsítése valami rövid felirattal az alábbi tartalommal: Vigyázz, ne gyere közel, mert én meg fogok állni a zebránál! Állj – Ne ölj! – Élj! vagy valami hasonló rövid. Nem csak a népszerűsítés miatt, hanem, hogy számítson rá a mögöttem jövő, hogy meg fogok állni.
- A kocsi hátulján vagy az ablakban változtatható világító felirat, üzenet (fényújság) elhelyezése, népszerűsítése, mint pl. szimbólumok hátrafelé mutatása, pl. max. sebesség mutató tábla (itt, ezen az úton, amit a vezető kapcsolgathatna) a hátulról nyomuló villogóknak. A technikai megvalósítás megoldható, kérdés, hogy ez nem növeli-e az agressziót, és hogy mit szól hozzá a jelenlegi KRESZ, ami szabályozza, hogy milyen fényeket milyen irányban szabad kibocsátani.
- A veszélyesen közel követőket, egyéb agresszív magatartást keményen büntetni, nem pénzzel (mert azt lehet, hogy a papa fizeti), hanem jogosítvány-bevonással.
- Gyalogosok kivilágítását népszerűsíteni. Ha a gyalogos kezében (vagy karján) egy piros végű lámpa van, a zebrához érve bekapcsolhatja, felemelheti, ezzel egyértelmű jelzést adhat az anélkül is meglevő elsőbbségének jelzésére. Ennek formáját lehet, hogy ki kellene dolgozni, mert forgalmi jelzést lehet, hogy akárki gyalogos nem adhat. De hogy önmagát kivilágítsa, nem hiszem, hogy szabályba ütközne. Lehet, hogy ez utópisztikusnak tűnik, minden attól függ, hogy sikerül-e divatot csinálni belőle, akkor tömegek követik. De már akkor is sokat érnénk el ha tudatosodna az a szabály, hogy a gyalogosnak elsőbbsége van a zebrán.
- Zebránál a gyalogosok elsőbbségét meg nem adókat sokkal szigorúbban büntetni. Ehhez kiegészítésként meg kellene fontolni a hatóságoknak, az áthaladásjelző talp felfestését. Más országokban már bevált a zebra mellett a járdán két talp felfestése, ha azon áll valaki, akkor van elsőbbsége, elkerülendő a félreérthető helyzeteket amikor tömegek csak úgy sétálnak a járdán.
- Autóvezetés oktatásnál, de lehet, hogy “gyakorlott” vezetők esetén is időnként kötelezni szimulátorban veszélyes helyzetek kezelésének gyakorlását. Lehet, hogy az plusz pénzbe kerül, de sokkal kevesebbe, mint az ennek elmaradásából származó károk. Pl aki ilyenen évente részt vesz lehetne olcsóbb a kötelező biztosítása (vagy ennek elmaradása esetén drágább, nézőpont kérdése).
- GPS-es kötelező nyomkövetés minden autóba kötelezően. Hollandiában már kísérleteznek vele, ott elsősorban az autópályadíjak arányos beszedése miatt. Lehet, hogy ez még személyiségi jogi problémát jelent, de egy magasabb cél érdekében ezt korlátozni lehet, ha a gyorshajtókat kiszűrve kevesebb lesz a baleset, kocsilopás megnehezedik, stb.
A konkrét javaslatokat lehet vitatni, de én mindenképpen szeretném szorgalmazni, hogy valamit tenni kell. Végig kell gondolni, hogy mitől lenne kevesebb agresszív közlekedő, és azokat a megoldásokat minél szélesebb körben hangoztatni kell, szerintem a leghatékonyabb módszer valamilyen tudati változást elérni a módszereket divattá tenni, amit aztán remélhetőleg tömegek követnek.
Nagyon örülök annak, hogy vannak akik nem csak konkrét szabálysértési helyzeteken kérnek segítséget, hanem bővebb véleményeket fogalmaznak meg, hogy hogyan lehetne javítani a közlekedés biztonságát. Ezért is teszem nagyon szívesen közre ezt az írást, sőt egy-két gondolatot a pontokhoz hozzá is fűznék.
1. Több külföldi országban igen hatásos reklámfilmeket látni, ahol a baleseteket és következményeiket – egy jó nagy adag lelki ráhatással fűszerezve – dolgozzák fel. Ezt valóban itthon is szorgalmazni lehetne, például pont a gyalogátkelőhelyekkel kapcsolatban. Mert érdekes, hogy a filmek között nem találtam zebrás baleseteket, mintha ez egy magyar betegség lenne.
PÉLDA
2. A matrica egy teljesen jó ötlet, biztos vagyok, hogy lenne keletje. Annyira jó gondolat, hogy az autósiskolánkban ki is fogom próbálni a “Ne gyere közel, meg fogok állni a zebránál!” feliratot.
3. A világító felirat figyelemelterelő hatását azonban át kellene gondolni, bár szolidabb kivitelben ez is megvalósítható lehetne.
5. A gyalogosok szándékát szintén érdemes lenne jelezni. De ehhez elengedhetetlenül fontos lenne, hogy a gyalogosok is kapjanak egy alapképzést, mit szabad és mit nem szabad az utakon tenniük. Ennek a megvalósítására sok ötlet született már, a jövőben az internetes távoktatásnak óriási szerepe lehet.
7. A nem túl közeli tervekben szerepel egy kétlépcsős képzés, amikor is a jogsi megszerzését követő 1-2 éven belül a vezetők részt vennének kötelező jelleggel csúszós pályás tréningeken. Természetesen a szimulátor is hasznos lehet, nagy kérdés, hogy a már jogsival rendelkezőket hogyan lehetne ebbe bevonni. Igaz, hogy a nagy kategóriák esetében ez ötévente kötelező már.
Szívesen vennénk további ötleteket javaslatokat, akár itt hozzászólás formájában is!
Miért csak a járműves kaphat büntetőpontot , ha egy gyalogos okoz másik gyalognak / járműnek veszélyhelyzetet ? (Persze így aki nem jogosan tartózkodik az EU-ban , rögtön kiderülhetne .) Másrészt ha a zebra használhatatlan az útsérülések miatt , akkor mennyire lehet elkerülni a biztonságos áthaladás érdekében ?