Ki volt a hibás?

A kérdést feltette: Ujváriné Panni

Kedves Pető Attila!Az alábbi eset történt:Karácsony délutánján, nagyon csúszós, ónos eső esett. Lakóhelyemen közlekedtem, majd felértem egy domb tetejére. Előttem egy autó, aki balra akart kanyarodni, én lassítottam majd olyan erővel fékezett, hogy hirtelen keresztbe fordult előttem.

Csak a vezetői rutinomnak volt köszönhető, hogy nem ütköztünk frontálisan( a kocsiban bent ültek az idős nagyszülők), kikerültem őket, de az én baloldalam illetve az ő hátsó lökhárítója karcolódott.
Sajnos az úttest szélessége nem tette lehetővé, hogy teljes egészében kikerüljem.
A fiatalember kb.20-24 éves, a helyszínen elismerte, hogy olyan bakancs volt rajta, amivel nem érzékelte, a fékezés erősségét. Mivel karácsony volt, azt javasoltam, mindenki rendezze a maga kárát. Bár tudtam, hogy nekem festeni kell, ő pedig polírozással megúszhatja.

A napokban találkoztam vele egy közeli boltban, ahol azt mondta, feljelent a rendőrségen, mert szerinte én nem tartottam be a követési távolságot.
Én teljesen jóhiszeműen jártam el, és végtelenül bánt az ilyen hozzáállás.

Válaszát köszönöm!

Pető Attila, a Mosolyzóna oktatója
Amellett, hogy egy ilyen extrém esetben valóban jó megoldás lenne a közös megegyezés, sajnos a KRESZ alapján a Te hibád a nagyobb.

Ugyanis, ha hátulról követünk egy másik járművet, akkor annak hirtelen fékezése esetén is meg kell tudnunk állni.

A Te esetedre kivetítve: ha nem csúszik meg és fordul keresztbe, hanem csak úgy egyszerűen megáll előtted – észlelve valami hirtelen felmerülő problémát -, akkor meg tudtál volna állni?
Nyilván kikerülni könnyebb egy nem keresztbe forduló másik járművet, de a KRESZ megállási kötelezettséget ír elő, tehát a baleset bekövetkezéséért sajnos te vagy a felelős!

27. § (1) Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött – ennek hirtelen fékezése esetében is – meg lehessen állni.

Hozzászólások

  1. Hajek Péter írta:

    Kérdésem,a kereszbe fordult jármü az út viszonyoknak megfelelő sebességel haladt,majd fékezett.Szerintem,úgy kell fékezni,hogy ne kelljen a mögöttem haladó jármüvet vészfékezésre kényszeriteni.Tulajdonképpen a kanyarodó jármü nem vette figyelembe az út állapotát.Mininum 50 -50 %-ban hibásak,mert az elöl haladó jármű baleseti veszély helyzetett idézett elő fékezésével.

    • Csányi Sándor írta:

      Ettől talán komplikáltabb a helyzet.
      A kresz azt mondja, hogy a követési távolságot úgy kell meghatározni, hogy az elől haladó bármely hirtelen fékezése esetén meg tudjunk állni.
      Tehát ha az előttem lévő hirtelen fékez akkor lesz egy fékútja. Aki mögötte halad, reagál a fékezésre (reakcióidő) majd hirtelen ő is lefékez, neki is lesz egy fékútja.
      Ellenben ha az elől haladónak nem lesz fékút (hirtelen keresztbe fordult) akkor a mögötte lévő nem biztos, hogy meg tud állni, hiába tartott követési távolságot, ugyanis a hátul lévőnek lesz egy fékútja.
      A kresz sem azt mondja, hogy az elől haladó hirtelen megállása esetén kell tudni megállni.
      Jól gondolom?

  2. Horváth Imre írta:

    Kedves Pető úr! Kérdésem a következő lenne!
    Nemrég hazafelé tartottam lakott területen belül egy 3 sávos tehát párhuzamos közlekedésre alkalmas főútvonal középső sávjában. előttem haladt egy segédmotorkerékpáros ugy an abban a belső sávban. mivel lassab volt nálam szerettem volna kikerülni úgy,hogy sávot váltok és behúzódok a legbelsőbe el is kezdtem a manővert viszont ekkor a legbelső sávban mellém ért egy autó ezért nem tudtam se befele sem pedig vissza menni a saját sávomba ezért aztán az autóm és a segétmotor tükre összeért melynek folytán a motoros elesett! Megáltam segítséget nyujtani a motorosnak és felajánlottam,hogy hívok rendőrt ill. mentőt ha kell! A motoros több tanu előtt kijelentette, hogy ne hívjak rendőrt mivel nincs biztosítás a motoron! Ezután el is hagyta a helyszint viszont később hívott az édesapja hogy én elütöttem a gyereket meg fizesekk meg miegyébb! Elmentem a sráchoz fogtam bevittem a korházba de utóbb kiderült csak zúzódásokkal meguszta az esést persze rendőrt se ő sem pedig a korház sem hívott! Valahogy kicsit visszavettek az agarakból! Csak annyit mondtak hogy vigyem a kárbejelentő lapot a biztosítomtól és megírjuk!
    Most az lenne a kérdésem hogy eben az esetben mennyire az én felelősségem a károkozás?
    Csak hogy tisztában legyek a tényekkel és ennek fügvényében tudjam megtenni a további lépéseket!
    Válaszát előre is köszönöm!
    Tisztelettel!
    Horváth Imre

    • Pető Attila írta:

      Első olvasatban nekem az jön le, hogy mivel a belső sávba nem tudtál behajtani, ezért sávon belül próbáltad megelőzni a segédmotort.
      Ugyanakkor az előzés egyik fontos feltétele, hogy csak akkor lehet megkezdeni, ha az előzés alatt végig biztosított a biztonságos oldaltávolság. Ha nekiértél a motornak, akkor ez a feltétel itt nem teljesült.
      Az más kérdés, hogy a segédmotoros is szabálytalan volt, mert háromsávos úton csak előzés esetén mehetne a második sávban, ha nincs más az úton akkor nem közlekedhet ott.

      • Horváth Imre írta:

        Köszönöm válaszát!
        Végül is sávot szerettem volna váltani de ez a beérkező autó miatt nem jött össze és ugye a sebesség külömbség végett akkor már a motor mellettem volt! Ja és persze a jobb oldali sáv üres volt!
        Tehát akkor most mondhatjuk hogy részben én részben a segédmotoros volt a hibás?

  3. Frikker László írta:

    Tisztelt Pető Úr!
    Az új év elején tartottunk hazafelé havazott útközben mivel nem takarították az utat időben a kocsik lejárták és lakott terúleten belül tükör jég volt! Az első körforgalomba behajtva már éreztem hogy lassan kell mennem! Amikor kihajtottam az első körforgalomból következett egy másik pár száz méter után. Egy piros egyterű akkor hajtott be jóval előttem. Ő a kijáratok nem tudott kihajtani keresztbe állt! Hozzá kell tenni elég nagy körforgalom és már csak akkor vettem észre amikor benne voltam hiába akartam kikerülni utána csúsztam és koccantunk! A biztosító azt mondja hva követési távolság be nem tartása! Nem értek vele eggyet, mert ő ott állt akkor már egyidejű nem látszódott! Véleményem szerint ehhez a követési távolságnak semmi köze! Arról nem beszélve hogy neki egy apró semmiség lett nekem a károm pedig kb. 500.000.-HUF

    • Pető Attila írta:

      Ha hátuljának ütköztél, akkor sajnos valóban nem sok esélyed van. Mert vagy a követési távolság be nem tartása az ok, vagy ha áll az útközepén, akkor pedig a sebesség helyes meg nem választása a probléma. Ahogy a KRESZ fogalmaz:
      “A jármű sebességét … úgy kell megválasztani, hogy a vezető járművét meg tudja állítani az általa belátott távolságon belül és minden olyan akadály előtt, amelyre az adott körülmények között számítania kell.”