Közlekedés körforgalomban

Közlekedés körforgalomban

A kérdést feltette: Ervin

A budakalászi vásárló központ felől közelítettem meg azt a körforgalmat, ahova sajnálatos módon az M0-ás vége is levezet.

Ez a körforgalom kétsávos, de felfestett jel nincs. Balra tekintve meggyőződtem arról, hogy a külső sáv szabad, így behajtottam a körforgalomba.

Néhány méter után elértem egy jobbra kihajtási lehetőséget, amikor a belső sávból -kihajtási szándékkel- egy utánfutót vontató személykocsi vágott elém. A személykocsi még áthajtott előttem, de az utánfutó oldalával ütköztem.

A helyszínelő rendőrség teljesen bizonytalan volt, és nem tudta a felelősséget megállapítani. Az eset 2011. szeptemberében történt, és azóta a rendőrségtől nem érkezett semminemű határozat.

Kérdezném véleményüket az esettel kapcsolatban, és egyben azt is, hogy a rendőrségnek milyen határidő áll rendelkezésre az állásfoglaláshoz?

Pető Attila, a Mosolyzóna oktatója
A KRESZ pedig egyértelműen fogalmaz:

Jobbra kanyarodni az úttest jobb széléről kell.
Nincs ez másképpen a körforgalom esetében sem.

Csodálkozom, hogy ezt a rendőr nem tudja.2011 óta bőven meg kellett volna kapnod a határozatot, hiszen ez valahol államigazgatási eljárás, amit 30 napon belül el kell végezni.

Hozzászólások

  1. Varga Szabolcs írta:

    Tisztelt Pető Úr!
    Előre is elnézését kérem, ha esetleg a korábbiakban az általam itt leírt probléma már megválaszolásra került. (Az egész oldalt nem olvastam végig.) Nekem azzal a helyzettel van gondom, amikor kis körforgalomba kell besorolnunk. Ilyet ábrázolt Ön az egyik rajzán, melyet 1.-es számmal látott el. Tapasztalatom szerint ekkor a közlekedők úgy értelmezik a körforgalomba behajtás elsőbbségét, hogy csak a tőlük balról érkező, és már a körforgalomba belépett járműnek kell elsőbbséget adniuk. Vagyis a lila autó irányából érkezők a sárga autónak akkor sem adnak elsőbbséget, ha az már orrhossznyival bent van és haladna tovább. A gyakorlatban ilyenkor a sárga autó akár 15-20 gépkocsit is kénytelen megvárni a “lila irányból”, mert a lila autósok úgy értelmezik a szabályt, hogy csak a menetirány szerint “hátulról” érkezők számítanak bent lévőnek, az előrébb lévők nem. Más szemszögből nézve: ha egy időben érkezik a két autó a (lila és sárga) a körforgalomhoz, akkor el kell dönteniük, hogy melyiké az elsőbbség. Az én értelmezésem szerint a sárgáé, mert az elsőbbségadás kötelező tábla hatályát veszti, hiszen nincs kivel szemben érvényesíteni a kötelezettséget, így a szabályok hierarchiájából következően érvénybe lép a a következő lépcsőfok, a jobbkéz-szabály. Ha pedig egyszerre elindulnak és koccanás lesz a vége, akkor az utoléréses balesetokozásnak minősül. Válaszát előre is köszönöm!

  2. Pető Attila írta:

    A gondolatmenetet értem, de van egy olyan pont benne, amit nehéz tisztázni. Mégpedig az, hogy mi a “kis” körforgalom, és mi a “nagy”, illetve a kettő között hol a határ.
    A több tíz méter átmérőjű körforgóban a fenti jelenség senkinek nem okoz problémát, pedig ott is lehet állni percekig, amikor a körben érkeznek a járművek. Más kérdés, hogy a nagyobb átmérő miatt feltehetően lesz olyan, aki kevésbé jól gyorsul, és ezért be tudunk menni elé.
    Attól, hogy a kör átmérőjét csökkentjük, az elsőbbségadás szabálya nem fognak megváltozni! Még akkor sem, ha szinte összeér a két bejáró.
    Ugyanis a KRESZ is úgy említi, hogy “Körforgalmú út”. Azaz magát a kört egy külön útként kezeli, mint ahogy a behajtó utakat is.
    Tehát bármilyen kicsi is a körforgalom, mindig a balról érkezőnek lesz elsőbbsége, függetlenül attól, hogy az ezt megelőző közvetlen bejáraton érkezett, vagy jóval előbb.