Közlekedés körforgalomban

Pető Attila, a Mosolyzóna oktatója

Országunkban egyre több körforgalmat létesítenek, de sajnos nem kevés baleset is történik ezeken a helyeken. Ezért összefoglaljuk hogyan kell szabályosan közlekedni ilyen helyeken.
A körforgalom tulajdonképpen egy útkereszteződés.

A körforgalom, mint forgalomszervezési megoldás gyorsítja a kereszteződés forgalmát azzal, hogy az áthajtás szinte folyamatos, valamennyi irányból érkezőnek egyenlő esélye van a továbbhaladásra.
A forgalomcsillapító hatása pedig a baleseti lehetőségek drasztikus csökkenését hozza magával, hiszen az összes érkező jármű sebességcsökkentésre kényszerül, mivel a körforgalom közepén általában valamilyen átjárhatatlan részt építenek ki – dombocska, fák, műtárgy, korlát stb. – illetve a behajtásnál elsőbbségadási kötelezettséget érvényesítenek.

Érdekes előnye, hogy ha valaki eltéveszti a kihajtást (vagy meggondolja magát és máshol akar kimenni), akkor a kört újra körbejárva korrigálhatja útvonalát.


A körforgalmat előre jelezhetik veszélyt jelző táblával.
A körforgalom táblával együtt pedig mindig elhelyezik az elsőbbségadás kötelező táblát. Az utóbbi táblakombinációból adódik, hogy mindig behajtáskor kell elsőbbséget adni a körforgalomban haladó – azaz balról érkező – részére! (Érdekesség, hogy ez a szabály sok országban másként működik, azaz, ha nincs a behajtásnál előttünk elsőbbségadás kötelező tábla, akkor a jobbkézszabály alapján a behajtónak lesz elsőbbsége.)

29. § (2) Az irányváltoztatást – ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást – a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is.

Tehát behajtáskor nem, de kihajtáskor, illetve előtte kötelező jelleggel irányjelzőt kell használni!

36.§. (10) Azon az úton, amelynek menetirány szerinti jobb oldalán két vagy több forgalmi sáv van útburkolati jelekkel kijelölve, a körforgalmú útra történő bekanyarodást
a) a besorolás rendjét jelző tábla és az útburkolati jelek jelzéseinek megfelelően kell végrehajtani, vagy
b) a jobb oldali szélső forgalmi sávból kell végrehajtani, amennyiben a járművezető a bekanyarodás helyét követő első kihajtási lehetőségnél kívánja a körforgalmú utat elhagyni.

(11) A párhuzamos közlekedésre alkalmas körforgalmú úton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni.

40. §. (5) Tilos megállni:
d) körforgalmú úton.


A legtöbb problémát a fentiek alapján a többsávos körforgalom okozza, ezért felhívnánk a figyelmet arra, hogy hagyományos többsávos körforgalom esetén kihajtani csak a jobb szélső sávból szabad, ahogy az a képen is (a kék autó esetében) látható. A belső sávból kihajtás azért veszélyes, mert közben a szélső sávban érkező jármű tovább mehet a következő kijárat irányába.

Sajnos sokak által gondolt tévhit, hogy a többsávos körforgalomban a külső sávból a következő kijáraton ki kell menni. Ez így nem igaz!
Viszont, ha valaki az első kijáraton kíván kihajtani, az a többsávos körforgalomba történő bekanyarodást csak a jobb szélső sávból teheti meg.


A fent említett 10. pont a) bekezdés olyan körforgalmakra vonatkozik csak, ahol útburkolati jelekkel is irányítják a forgalmat. Itt a kihajtást a jeleknek megfelelően kell végrehajtani.

Hozzászólások

  1. Saroveczki Tibor írta:

    A Bp. III. ker-ben kb. egy éve létesítettek körforgalmat egy kis területen, ahová azonban gyakorlatilag öt! utca torkollik be. Ebben a Kiscelli múzeum felett található kereszteződésben minden betorkolló utcát elsőbbségadás kötelező (macisajt) táblával láttak el. A találkozópont nem több 8-10 méter átmérőjű körnél és nagyon gyakran, több irányból egyszerre érkeznek oda a járművek, vagyis a gyakorlatban megállapíthatatlan, ki hajt már a körforgalomban és ki minősül csak érkezőnek, akinek meg kellene várnia, amíg a bal kézről érkező a körforgalomban elhajt előtte. Itt szerintem a jobbkéz szabálynak kell érvényesülnie, de a gyakorlatban, aki szemfülesebb, az hajt át először. Azelőtt ez egy olyan kereszteződés volt, ahol egy elég nagy átmenőforgalmat lebonyolító nyugat-kelet irányú utcapár elsőbbséget élvezett, gyakran sokat kellett várni, amíg az alsóbbrendű utakról az ember továbbmehetett, de egyértelmű volt. Most életveszélyes, mert senki nem tudja, kinek van előnye.

    • Németh Sándor írta:

      Saroveczki T. felvetése teljesen életszerű, jogos. Egyik mindennapos útvonalamon pár méteres átmérőjű körben alakítottak ki körforgalmat egy korábbi derékszögű kereszteződés helyén. Gyakori eset, hogy két gépjármű EGYSZERRE érkezik a körforgalomba torkolló “szomszédos” ponthoz, egymástól kb. 3-5(!!!) méterre. Ha mindkettő egyszerre behajt a körforgalomba (hisz éppen nincs bent haladó, akinek egyértelműen elsőbbsége lenne bármelyikőjükkel szemben), biztos az összeütközésük a köztük lévő nagyon kicsi távolság miatt. Ilyen helyzetben mi a teendő? Szerintem itt csak a jobbkéz-szabály igazíthat el, azaz annak van elsőbbsége, aki nekem jobbról, velem egyszerre érkezik a betorkolláshoz. Ha nem ez, akkor jön az
      -aki bírja, marja,
      -a direkt fölgyorsítás, hogy 20 centiméterrel előbb érjek én oda,
      -a nagyobb sebességgel/nagyobb kocsival való megfélemlítése az érkező társaknak
      -stb.

      • vadnai írta:

        Teljesen egyetértek – úgy robbannak be balról – a szintén letáblázott útjukról, hogy mindenki sorban áll és elengedi őket, képesek hatan is bejönni mi meg jobbról ott szobrozunk.

        • Ujj-Mészáros István írta:

          Az a baj, hogy sokan akkor is szobroznak, amikor a körforgalom túloldalán van egy autó. Ha épp nem jött senki a körforgalomból, akinek elsőbbséget kellett volna adniuk, akkor teljesen rendben van, hogy folyamatosan haladnak. Az egyetlen gond, hogy jellemzően nem szoktak követési távolságot tartani, és emiatt néha tényleg sokat kell várni, mire mind elhalad, de a tapasztaltabbak szoktak lyukat találni és bő gázzal be tudnak sorolni közéjük.

  2. Pető Attila írta:

    Ha ütközés történik, akkor azt fogják vizsgálni, hogy fizikálisan melyik jármű tartózkodott a körforgalomban és melyik hajtott be.
    Sajnos elfelejtjük ilyen esetekben a KRESZ alapszabályát, miszerint minden vezetőnek törekednie kell arra, hogy ne legyen baleset. Ezt olyan helyen fokozottan kell érvényesíteni, amely nem egyértelmű, ahol az út kialakítása nem tökéletes, mint az általad leírt körforgalomban.

    Egy biztos, hogy a jobbkézszabály nem dönt ebben az esetben!

  3. Müller írta:

    A körforgalom a világ legjobb találmánya, már ahol tudják észszerűen alkalmazni.Nálunk miért nem ? Miért nem használ irányjelzőt mikor kihajt belőle, nem tart elegendő követési távolságot hogy közé férjen 1 társ, gyorsan halad kialakul a főút szindróma. pedig Ő is lehet a másik oldalon !! Azˇ új KRESZ ˇ könyvben biztos bővebben kellene foglalkozni vele . Na meg a rendőröknek.

  4. Sterbinszky Tivald írta:

    Jobb kéz szabály a körforgalomban? Ez olyan, mintha találomra azt mondanánk egy-két jobb kezes utcára, hogy ott a “bal kéz szabály érvényes”, és ráadásul még ki sem írjuk!
    Pető Attilának van igaza: törekedni kell a baleset mentes közlekedésre! Ha látom, hogy a baloldali utcából egyből be tud hajtani, mert neki nem jön senki balról, akkor inkább lassítok, vagy megállok, mert ha belém jön oldalról, akkor én leszek a hunyó.
    Különben sem éri meg 1 autóval előrébb lenni vs. szervizeltetni a kocsit!
    ST

  5. Laller írta:

    ” A párhuzamos közlekedésre alkalmas körforgalmú úton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni.”
    Ebben az esetben semmi értelme behajtani a belső sávba ha onnan kétséges a kihajtás, akkor pont az értelmét veszt el a több sáv, sőt még több baleseti lehetőséget ad! Vagy rosszul gondolom?
    Laller

  6. vadnai írta:

    Nekem a legtöbb problémát a behajtási sorrend okozza. Nem az aki már benn van – annak előnye van, nem lehet elé bevágni, behajtani. De két – körforgalmat jelző táblás útról , ha ketten érkezünk szerintem a jobbról jövőnek van behajtási elsőbbsége. A nekem balról érkező úgyanúgy van letáblázva mint én – ki hajthat be elsőnek?

    • Pető Attila írta:

      Ha megnézünk egy ideális, jól kialakított, “nagy” körforgalmat, ahol a behajtási pontok között mondjuk 10 méter van, ott semmi vitás kérdés nem merülhet fel.
      Mert a behajtás után a jármű már benn van a körforgalomban, és 10 méter után találkozik a másik – a jobbról – behajtóval. Tehát egyértelmű az elsőbbség kérdése.
      Ha most elkezdjük csökkenteni a körforgalom átmérőjét, akkor ezek behajtási utak egyre közelebb kerülnek egymástól. De mégiscsak, amikor behajtok egy olyan bal kézről érkező járművel találkozom, amelyik már benn van a körforgalomban, még akkor is, ha a 10 méterből már csak 5, vagy 3, vagy 2 méter lesz.

      Tehát a behajtásnál a balról érkezőnek kell elsőbbséget adni akkor is, ha ő a nagyon közeli bejhajtónál jön fel, akkor is ha ez időben szinte egyszerre történik.
      Gondolj bele! Egy ütközésnél kiérkezik a rendőr, mit fog látni? Akármilyen kicsi a körforgalom a te autód orra a körforgalomba befelé áll, az ő járműve pedig benn lesz a körforgalomban.

    • Ujj-Mészáros István írta:

      Körforgalomban nincs olyan, hogy jobbról érkező. Ha van hely, akkor egyszerre lenne ideális behajtani. Bevágni valóban nem szabad a másik elé, de ez nem jelenti azt, hogy behajtani sem szabad elé, ha ezzel nem tartod fel.

  7. Ágoston Ferenc írta:

    Jobbkéz-szabály.
    A körforgalmat a KRESZ nagyon röviden, szűkszavúan határozza meg, mint fogalmat, és mutatja be a „Körforgalom” jelzőtáblát. A jobb oldali közlekedés irányából és a jobbratartási kötelezettségből adódóan a körforgalomba behajtás adott, de esetenként más szabályozás is érvényesülhet (a „főforgalomnak”, vagy a tömegközlekedésnek ad elsőbbséget, vagy plusz-sávot…). Egysávos és kétsávos (lehet több sávos is) körforgalmú csomópontokat alakítanak ki. A körforgalomban – a körfogalmú út szélességétől függően (pl: kétsávos) – a párhuzamos közlekedés szabályai érvényesek. Ez azt jelenti, hogy a kör ívén párhuzamosan (egymás mellett) két autó is mehet. A jobb oldali sávban a jobbra hamarabb kilépő, míg a belső sávban a később kilépő haladhat, majd a kilépőponthoz közeledve – jobb oldalra besorolva – irányjelzéssel kihajt. Aki már a körforgalomban közlekedik, csak akkor élvez elsőbbséget a körforgalomba belépő járművekkel szemben ha minden behajtásnál szerepel az „elsőbbségadás kötelező” tábla is (melynek kitétele a vonatkozó rendelet szerint Magyarországon kötelező). A tábla hiányában a körforgalomba behajtók élveznek elsőbbséget („jobbkéz-szabály”), összhangban az európai szabályozással.[1]

    Bár a KRESZ szabályai nemzetköziek, a Magyarországon alkalmazott szokás, hogy a “körforgalomban bent lévőnek van elsőbbsége” nem általános. Olaszországban és Franciaországban is előfordulnak jobbkéz-szabály elvén működő körforgalmak, egy fontosabb forgalmi irányt előnyben részesítő körforgalmak és egyéb különleges szabályozású körforgalmak. Ezért fontos, hogy ne rutinból vezessünk, különösen külföldön, a körforgalomban, hanem figyeljük az elsőbbséget szabályozó táblák elhelyezését vagy esetleges hiányát is! Amennyiben nincs elsőbbségadás kötelező tábla, a jobbról jövőnek van előnye, ha mi a körpályán haladunk akkor is. Magyarországon a jelenlegi szabályozás ilyet azonban nem ismer, ahogyan 60 m sugarúnál nagyobb körforgalmat sem[for

  8. Ágoston Ferenc írta:

    Azért jó hogy van jogsink,haladunk,de mi szerint?

  9. Ágoston Ferenc írta:

    Tehát a behajtásnál a balról érkezőnek kell elsőbbséget adni akkor is, ha ő a nagyon közeli bejhajtónál jön fel, akkor is ha ez időben szinte egyszerre történik.
    Gondolj bele! Egy ütközésnél kiérkezik a rendőr, mit fog látni? Akármilyen kicsi a körforgalom a te autód orra a körforgalomba befelé áll, az ő járműve pedig benn lesz a körforgalomban.
    EZ MEG MI? Ha egyszerre értek oda,egyszerre mentek a körforgóba meg is marad a távolság köztetek. Csak a körforgalomban már bent lévőnek van elsőbbsége. Balkéz-szabály ilyen is van?????????

  10. miskui írta:

    Budakalász bevásárlóközpont körforgalom. Eddig 2 sávon lehetett közlekedni, igaz nem volt felfestve. Pár napja leszűkítették 1 sávra. Nem tudom milyen megfontolásból tették de e miatt most sokkal több idő átjutni rajta.
    Az lenne a kérdésem hogy kinek lehet jelezni hogy változtassanak rajta, pl. a fenti képen lévő Érd bevásárlóközpont mintájára.
    Az emberek álalában nem tudják használni a körforgalmat, nem képesek bemenni a belső sávba – segítve ezzel a többiek bejutását – még akkor sem ha 3/4 kört tesznek meg… lehet hogy pont e miatt szűntették meg a belső sávolt?!

  11. Thot Zoltán írta:

    “Tehát a behajtásnál a balról érkezőnek kell elsőbbséget adni akkor is, ha ő a nagyon közeli bejhajtónál jön fel, akkor is ha ez időben szinte egyszerre történik.
    Gondolj bele! Egy ütközésnél kiérkezik a rendőr, mit fog látni? Akármilyen kicsi a körforgalom a te autód orra a körforgalomba befelé áll, az ő járműve pedig benn lesz a körforgalomban.
    EZ MEG MI? Ha egyszerre értek oda,egyszerre mentek a körforgóba meg is marad a távolság köztetek. Csak a körforgalomban már bent lévőnek van elsőbbsége. Balkéz-szabály ilyen is van?????????

    Szerintem egy alapvető fizikai egységet kifelejtettél:sebesség!
    miután az egyik ember betartva a KRESZ szabályait,megfelelő sebességgel ér oda,netán még meg is áll,ha kell….a másik pedig ezerrel átrobog,talán így nem lehet elsőbbséget érvényesíteni….napi szinten tapasztalom..és nem olyan ésszerűtlen,hogy jobb kéz szabályt emlegetnek,mert akkor nem lehetne ezt így csinálni,és mindenki nyugodtan áthaladhatna…gondolom az olaszoknál ,franciáknál nem véletlenül működik..

  12. Körforgalomba szabad*e kerékpárral áthaladni, ha tábla nem tiltja.Kiss István Zsolt

    • Pető Attila írta:

      Igen, szabad, nincs tiltva! Hiszen ez is jármű!
      Kivétel, ha a körforgalom mellett kerékpárutat is kiépítettek.

      • Köszönöm a válaszát. Az autósok már nem először kiabálnak le. Szentesen van egy olyan körforgalom, ahol a kerékpárútnak is kialakított körforgalma van,az egy értelmű.
        Üdvözlettel:
        Kiss István Zsolt

  13. Horváth Attila írta:

    A Kressz 40. § (5) bekezdés d) pontja tiltja a körforgalmi úton történő megállást. Amennyiben fizikai akadály nincsen a középszigeten, akkor ez a tiltás vonatkozik a körforgalom közepére is?

  14. Tamas írta:

    40. §. (5) Tilos megállni:
    d) körforgalmú úton.
    A körforgalom tulajdonképpen egy útkereszteződés.

    • Pető Attila írta:

      Pluszban még a körforgalom közepe egy járdasziget, amely forgalomtól elzárt terület, tehát ezért sem lehet rajta megállni.

  15. Sztrik Ferenc írta:

    Miskolcon a volt Marx tér körforgalom egy része sajátos . A város felől érkező sáv és a belső körforgalmi sáv között az iv feléig kb. záró vonal van . Innen szaggatott. Tehát a körforgalom része. Sokan erőszakosan szeretnének kimenni a külső sávba hogy elhagyják Diósgyőr felé .Véleményem szerint nincs elsőbbsége a belsőnek mivel sávot vált. Sajnos ez a helyzet sokszor anyázást vált ki egyesekből.

  16. Molnár Aladár írta:

    Kérdésem : Hol van a KRESZ-ben szabályként leírva,hogy köteles vagyok a tőlem balról érkezőnek -aki velem egy-
    időben érkezett a körforgalomhoz – elsőbbséget adnom,olyan esetben amikor MINDKETTEN EGYENRANGÚ ÚTRÓL
    ÉRKEZTÜNK ODA. A villamos stb elsőbbsége szabályozva van,de két személygépkocsira is érvényes az? Miért?
    Nem találok írott szöveget.
    Az nem magyarázat,hogy a korlátolt rendőr nem lát tovább az orránál. Az írott szabály hiánya esetén A JOBBKÉZ-
    SZABÁLY kell érvényesüljön! Más értelmezést nem tudok magamévá tenni.
    Hogy tudásom hiányos,nem vitatom.Jelenleg ennyi telík tőlem.

    • Pető Attila írta:

      A körforgalomban csak a behajtó úton érkező és a körforgalmú úton haladó között van elsőbbségi pont. Tehát a két behajtó út között nincs közvetlen kapcsolat, még akkor sem, ha nagyon kicsi a körforgalom átmérője.
      Így itt nem beszélhetünk egyenrangú utak találkozásáról. Hasonló ez, mint amit az egyes képen ábrázolok. Ott is elsőbbségi pont csak a mellék út és védett út között van. (piros négyzettel jelöltem.)

      Mivel a tőlem balról érkező, ha közel egyszerre érkezünk már csak akkor tud velem találkozni, ha ő már benn van a körforgalomban, akármennyire is bosszantó a pimaszsága, neki lesz elsőbbsége.