Közúti igazoltatás új rendje.

A kérdést feltette: G István

Tisztelt Címzett!

Kérem tájékoztatását az alább leírtakról.

Rövid történet:A napokban személyautóval közlekedtem közúton,azt észleltem,hogy mögöttem egy rendőrségi autó minden megkülönböztető jelzését használva közeledik felém.Én irányjelző jobbra lassítok, lehúzódok, de nem álltam meg.A rendőrautó nem előzött meg, mögöttem égtelen szirénázva villogva. Gondoltam valami nem stimmel, talán a tetőcsomagtartón szállított árú szabadult el. Ekkor a rendőr urak elég erélyesen lekaptak,hogy nem álltam meg mikor ők villogtak,meg szirénáztak. Töredelmesen bevallottam, hogy 1968-ban vizsgáztam azóta nem olvastam az új KRESZ-t, hasonló ellenőrzési módot csak a nyugati filmekben láttam.

Másik kifogás: Nem megfelelően van rögzítve az árú a tetőcsomagtartón. Egy rotakapát szállítottam, 16mm vastag kötéllel volt rögzítve, az intézkedő rendőr szerint KEVÉS!  Elszakadhat.

Kérdéseim: Honnan tudom,hogy a megkülönböztető jelzését használó rendőrautó valahová siet, ezért lehúzódom, elengedem, de nem állok meg, vagy éppen igazoltatni akar és meg kell állnom.?
Ki határozza meg, hogy a rakományom biztonságosan rögzítve van, ha a rendőr szerint, nem jó, szerintem pedig megfelelő.? Vitának helye nem lehet,mivel rajta van az egyenruha.

Hol találom meg a KRESZ új szabályát, hasonló közúti ellenőrzésekről?

Válaszát köszönöm.

Pető Attila, a Mosolyzóna oktatója

Úgy gondolom, hogy a rend őreinek kéne legjobban tudni azt, hogy a jogszabályok mire hatalmazzák fel őket. Ugyanakkor mennyivel emberibb dolog lenn, ha utasításokat, hanem tanácsokat osztogatnának. Például javasolnák, hogy rögzítsd jobban azt a kapát, és te meg átgondolnád, hogy tényleg így célszerűbb e.
A biztonságos rakományrögzítésért egyébiránt a vezető a felelős, tehát ő dönti el annak a megfelelőségét is. Mint ahogy teljes egészében ő felel, ha az mégis leesik és egy komolyabb balesetet okoz. Bárkinek lehet véleményezési joga, amit persze lehet hogy érdemes lenne mérlegelni is. De erről a szabály már nem szól.

Az igazoltatás módját viszont egyértelműen rögzíti a KRESZ. És a fenti esetben nem jártak el szabályosan a rendőrök. (Más kérdés, hogy rendőrként valószínűleg én sem vágnék valaki elé, és próbálnám elől haladva fékezésre kényszeríteni, mert mi van ha mégsem akar megállni?)

6.§ (2) Ha a rendőr a forgalmat nem útkereszteződésben irányítja,
a) a járművek megállítására
ab) menet közben a megkülönböztető fényjelzést használó gépkocsiból, illetve motorkerékpárról ad jelzést, karjának, fehér szegélyű piros tárcsának, piros vagy fehér fényű lámpának fel-le mozgatásával, illetőleg hangszórón vagy a megállásra felhívó szövegű felirattal;
b) a megkülönböztető fényjelzést használó gépkocsiból vagy motorkerékpárról, illetőleg rendőrségi helikopterről hangszórón keresztül adott, a követendő közlekedési magatartásra vonatkozó utasításának megfelelő módon kell az úton közlekedő jármű vezetőjének eljárnia.

Ez alapján, ha hátulról érkezik, akkor hangszórón keresztül kéne utasítást adnia a megállásra.
Persze ez alapján pedig azért lehet kifogásunk, hogy mi van, ha hangosan bömböl a rádiónk és nem halljuk. Nincs olyan szabály, hogy halkan kell utaznunk. 🙄

Így a legjobb tanácsom az, hogy bármiféle ráutaló magatartást látunk húzódjunk le, álljunk meg, és max. ha csak elmegy mellettünk, és nem miattunk villogott, akkor menjünk tovább…

Hozzászólások

  1. sike laszlo írta:

    Hát ezt is másképpen csinálják tőlünk nyugatabbra. Rendőrautó tetején Led es információstábla : STOP majd KÉREM KÖVESSEN felirat olvasható ha AKAR valamit. A villogó megkülönböztető lámpát nemkeverik az utasitástadóval. Korrekt,Félreérthetetlen eljárás

  2. Kis András írta:

    A rakományrögzítésről a KRESZ 47. §-a bőségesen ír.
    Az a baj, hogy csak a kívánatos célokat sorolja, a mikéntet nem.
    Aki szeretne az elmélettel, gyakorlattal is megismerkedni, annak figyelmébe ajánlom az alábbi linket:

    http://ec.europa.eu/transport/road_safety/vehicles/doc/cargo_securing_guidelines_hu.pdf

    Elég hosszú, de részletesen leírja azt, hogy hogyan kell! Kamionosoknak is ezt kell(ene) használni.

  3. Tomci írta:

    Kicsit más szitu. 3 rendőr igazoltat autóból kiszállunk kezdődik a játék, aki elkezdi a mókát végigmondja mondókáját, majd behajol a kocsiba amerikai mintára gyorsétteremi iszogatni-valóból kortyolgat miközben engem igazoltatnak és a kollégája veszi fel az adatokat közben míg a 3. ellenőrzi a központon át az autó adatait. Szabályos e, hogy az első rendőr visszavonul táplálkozni a kocsiba , vagy elég ha csak egy is aktív marad a 3-ból? Persze nekem jár a helyszíni bírság, azért megdolgoztam nem vitatom, esetleg szimpla taplóság a részéről ami már engem zavar csak?.