Közúti jelzőtáblák hatálya.

Érdekes kérdést kaptunk, miszerint nem ártana átismételni az egyes táblák területi érvényességét.

A közlekedő emberek általában jól érzékelik, hogy az egyes közúti jelzéseket különböző csoportra oszthatjuk. Ezt annak idején a KRESZ órán is megtanultuk, hogy általában színűk, formájuk alapján lehet rendszerezni ezeket a jelzéseket.
Ilyesformán léteznek az útvonal típusát és az elsőbbséget szabályozó, utasítást adó, tiltó, tájékoztató, veszélyt jelző táblák.

Ugyanakkor a jelzések rendszerezése történhet egy másik szempont alapján is, nevezetesen, hogy hol kezdődik és hol végződik egy tábla hatálya.

Tudni érdemes, hogy a legtöbb esetben a közúti jelzőtáblán látható információ közvetlenül a tábla körüli területre értendő. Természetesen a táblák kihelyezésének technikája miatt pár méteres eltérés lehetséges, de az értelmezés szempontjából ennek nincs jelentősége.
Például egy STOP tábla elhelyezhető a kereszteződés előtt akár 10-20 méterre is, de értelemszerűen a jelzés hatálya csak az adott kereszteződésre fog vonatkozni.

 

 

 

 

 

 

 

 


Adott helyre, azaz gyakorlatilag egy pontra, méghozzá közvetlenül a tábla utáni területre érvényes jelzőtáblák:

  • Elsőbbséget szabályozó jelzőtáblák, amelyek az adott kereszteződésre, vagy útszűkületre érvényesek.
  • A kötelező haladási irányt illetve kikerülési irányt jelző táblák.
  • A vasúti átjáró kezdete nevű tábla.
  • A tilalmi táblák közül a kötelező megállás jelzése.
  • A tájékoztató táblák közül a kijelölt gyalogos-átkelőhely jelzés, a zsákutca, valamint az út mellett vagy közelében lévő egyes létesítményekről tájékoztatást adó jelzőtáblák.

 

 

 

 

 


A behajtási tilalmak is egy adott útszakaszra vonatkoznak, amely terület szintén közvetlenül a tábla után kezdődik.

Mivel biztosítani kell, hogy a tilalom alá vont járművek más irányban is tovább közlekedhessenek, ezért ilyen jelzésnek gyakorlatilag csak útkereszteződés után van értelme.

 

 

 

 


Azok a jelzések, amelyeknek hatálya nem a tábla után közvetlenül kezdődik, hanem csak térbelileg később:

Mindenfajta kiegészítő táblával jelölt előjelző tábla, az ott olvasható – általában méterben megadott – távolság után.

 

 

 

 

A veszélyt jelző táblák, amelyeket a KRESZ alapján – ha külön jelezve nincs -, a veszély helye előtt:
- autópályán 250-500 méter,
– lakott területen kívül egyéb úton 150-250 méter,
– lakott területen 50-100 méter helyezik el.

 

 

 

 

Szintén az adott hely előtt teszik ki viszonylag nagyobb távolságra a besorolás rendje és a forgalmi sáv vége jelzéseket.

 

 

 

 

 


Olyan jelzések, amelyek egy adott útszakaszra érvényesek:

Azon közúti jelzéseket soroljuk ide, amelyek nagyobb távolságban érvényesek, és a teljes területre tartalmaznak előírásokat.
Ezért ezen esetekben az adott információnak (utasításnak, tilalomnak) létezik egy kezdő pontja és egy végpontja.
Általában a kezdőpont egy kereszteződéshez köthető, és gyakran a végpont is, de nem minden esetben, például az alagút eleje és vége tábla, vagy egy viszonylag új jelzés az átlagsebesség-ellenőrző
rendszerrel ellátott útszakasz, amely független ettől.

 

 

 

 

Útvonal típusát szabályozó, vagy erről utasítást, tájékoztatást adó táblák, az autópálya, autóút, főútvonal, kerékpárút, gyalogút, kerékpársáv, kapaszkodósáv, lakó-pihenő övezet, sőt maga a lakott terület kezdete és vége jelzés is, vagy a hólánc használata kötelező utasítás.

 

 

 

 

 

 

Ezeket a jelzéseket egy esetleges kereszteződés nem írja felül, kizárólag a jelzés vége tábla.

Hasonlóak az un. Zóna vagy Övezet jelzések, amelyek egy nagyobb területre érvényesek, és a kereszteződések itt sem változtatják meg a táblák alapértelmét.

 

 

 

 

 

 

Az un. mozgó járművekre vonatkozó tilalmi táblák, ahol a tilalom, a táblánál kezdődik, és a vége jelzésig vagy más néven feloldó tábláig tart.
Ezeket a táblákat a következő útkereszteződés is hatálytalanítja.

 

 

 

 

 

A kötelező legkisebb sebesség jelzőtábla szintén a feloldó tábláig tart, viszont azt egy lehetséges kereszteződés nem hatálytalanítja.

 

 

 

 

A megállási, várakozási tilalmak, amelynek kezdete szintén a tábla vonalától értendő, a vége pedig a következő útkereszteződésig tart, vagy ellenkező értelmű jelzésig, amely a Parkolóhely tábla lehet.

 

 

 

 

Itt jegyezném meg, hogy Magyarországon ugyan nem, de több külföldi országban létezik megállási, várakozási tilalom végét jelző tábla is.

A Várakozóhely – avagy Parkolóhely – jelzés, ami azért lóg ki a sorból, mert a KRESZ nem szabályozza pontosan azt, hogy meddig tart a hatálya. Olyan, hogy Várakozóhely vége tábla nem létezik, a kereszteződést, mint érvénytelenítési lehetőséget nem említi meg a KRESZ, maximum a megállási és várakozási tilalom jelezheti a terület végét.

 

 

 

 


Léteznek egyedi elhelyezésű táblák is, ilyen a megállóhely jelzés. Hiszen a tényleges megálló a tábla előtt és nem utána van. De erre a KRESZ megállással kapcsolatos fejezete utal, miszerint:

“Tilos megállni más járművel a villamos, autóbusz vagy trolibusz megállóhelyet, illetőleg taxiállomást jelző tábla előtt 15 méter, utána 5 méter távolságon belül, kivéve, ha útburkolati jelből más következik.”

 

 

 

 

A vasúti átjárót előjelző táblák (visszaszámlálók) elhelyezését nem rögzíti a KRESZ, a tapasztalat alapján a veszélyt jelző tábla és a tényleges vasúti átjáró közötti területet osztják fel arányos részre.

 

 

 

 

 


Amire még érdemes odafigyelni, hogy egyes táblák kizárólag kereszteződés előtt találhatóak és mások pedig csak kizárólag kereszteződés után:

Hozzászólások

  1. merk pál írta:

    a TAXI feliratú tábla hatálya a tábla elötti területet védi,vagy a mögötte lévőre értendő????!!!

    • Pető Attila írta:

      A TAXI tábla egyenértékű a buszmegálló jelzéssel. Tehát a tábla előtti területen tartózkodnak a taxisok.
      Ezt a megállási szabály is megerősíti:
      “Tilos megállni más járművel a villamos, autóbusz vagy trolibusz megállóhelyet, illetőleg taxiállomást jelző tábla előtt 15 méter, utána 5 méter távolságon belül, kivéve, ha útburkolati jelből más következik.”

      Ezen felül még azt érdemes tudni, hogy a taximegálló tábla alatt elhelyezett 3x, 4x jelölés azt jelenti, hogy
      a taxiállomáson egy időben ennyi személytaxi várakozhat.

  2. Krebsz Béla írta:

    Létezik-e olyan, a KRESZ szerint,hogy a megállni tilos tábla után kb 10 m_re kiraknak egy parkolóhely táblát,alá egy kiegészítő táblát melyen 50m van,és 50m után újból a megállni tilos tábla lép hatályba (persze újabb megállni tilos tábla nélkül)

    • Pető Attila írta:

      A KRESZ szerint nem létezik, csak esetleg a túlbuzgó közteresek fejében, amivel sajnos már é n is találkoztam.

      A szabályban az áll, hogy a megállni tilos táblát feloldja az ellentétes értelmű jelzés. Nem időlegesen érvényteleníti, hanem teljesen feloldja.
      Azaz ha érvényesíteni kívánnák a megállási tilalmat a parkolóhely után is, akkor újra el kell helyezni egy ilyen táblát.

      • én írta:

        Sok okosság létezik ami elvileg nincs is, pl. kereszteződés kezdeténél kitett behajtani tilos, lakteren kívüli lakó-pihenő övezet, piros karikában 40km felirat, 30ZÓNA felirat. A félretáblázók fantáziája végtelen… :-)

  3. Tatati Ildikó írta:

    Tényleg a “várakozni tilos” zóna táblát nem oldja fel az útkereszteződés?

  4. Zoli írta:

    Kedves Pető Attila!

    Érdeklődnék, hogy a kötelező haladási irány tábla pontosan honnan van érvényben? A kereszteződés kezdetétől, függetlenül, hogy hova van kirakva, vagy onnantól, ahol a tábla fizikailag a földbe van szúrva?
    Más részt mit ír a KRESZ a felfestett záróvonal hiányáról? Ha a záróvonal a kátyúktól, és kopástól szinte nem látszik, és nincsen az útszakaszon előzni tilos tábla, akkor az intézkedő járőr jogosan bírságol?

    A történetem, hogy balra kanyarodtam egy kereszteződésben, ahol minden arra járó balra kanyarodik, a minap a rend őre megbüntetett, mivel szerinte ott nem lehet balra kanyarodni… Elismerte, hogy a záróvonallal vannak gondok, tényleg alig (helyenként semennyire sem) látszik, de hát ott a kötelező haladási irányt jelző tábla. Ami viszont az ominózus kereszteződés közepébe van leállítva, pontosan előtte pedig egy olyan tábla van kiállítva, mi azt mutatja, hogy abból a sávból amiben vagyok, jobbra nyílik majd egy sáv, amiből majd jobbra lehet fordulni, balra is nyílik majd egy sáv, amiből pedig majd a saját sávommal együtt balra lehet fordulni( a tábla hasonló mint a fent példaként felhozott tábla a “a besorolás rendje és a forgalmi sáv vége jelzés”- alatt). Igazándiból nem tudom, hogy tudok-e reklamálni a rendőrségen a bírságolás miatt, mert tényleg nem érzem jogosnak.

    A választ előre is köszönöm:
    Zoli

  5. Zoli írta:

    Persze!
    Nagytétényi út 27 (Új RTL székház) mögött, a 6-os főút felől ahogy átmegyünk a hídon. A benzinkút előtt fordultam balra.

    • Pető Attila írta:

      Ebben a helyzetben igaza volt a rendőrnek.
      A kötelező haladási irány egyenesen tábla itt pont azt mutatja, hogy ugyan van balra egy út, de oda nem lehet befordulni. Ez a tábla független az általad is említett besorolás rendje jelzéstől, ami az mutatja, hogy majd a következő kereszteződésben melyik sáv merre tart.
      Egyébként jól látható a járdasziget kialakításából is, hogy nem a felüljáróról érkezők számára van ott bekanyarodási lehetőség.

      Különben én is kanyarodtam már ott balra, de tudtam, hogy kockáztatok, mert ez szabálytalan.

      x

      • Zoli írta:

        Kedves Attila…

        Köszönöm a választ!

        Ezen a képen tényleg látszik a záróvonal. Sajnos mikor lejövünk a hídról, a besorolást jelző tábla kissé kitakarja ezt a kötelező haladási irány táblát, mikor már látszana, az ember már arra figyel, hogy jönnek-e szembe vagy sem, nincsen idő rá, hogy még az ember körbe is nézzen.

        A járdasziget kialakítása sem perdöntő szerintem, mivel a savoya parknál, ahogy átmegyünk a felüljárón a 6-os főút felé, ott is pontosan ilyen a kialakítása a járdaszigetnek a lámpánál, busz is fordul rá itt a Fehérvári útra. Sok embernek okoz problémát a járdasziget ott. Naponta tapasztalom. Van hogy szinte meg kell állnom indulás(!!!) után, mert a külső sávban kanyarodó (hozzáteszem kissé kis ívben kanyarodó) és a járdasziget között nem férnék el, így elég veszélyes a helyzet, mert a mögöttem jövő autós belém jöhet!

        Szóval értem Én hogy szabálytalankodtam, na de akkor is! A felfestés hiánya, és a táblák kissé “érdekes” kihelyezése miatt, akkor is jogtalannak érzem a bírságot! :(

  6. András írta:

    Kedves Pető Attila!

    Pontosan mi tekinthető útkereszteződésnek?

    Köszönettel, Kalmár Nagy András, Xpress digital

    • Pető Attila írta:

      Két út találkozása, mindegy milyen geometriai alakzatban, és attól is független, hogy milyen rangúak az utak.
      Tehát egy földúttal való találkozás is kereszteződés.

      Ennek ellenére elég sok nem egyértelmű helyzettel találkozni:
      Mi van, ha egy kapubejáróhoz vezető út az átlagnál hosszabb? Mi a helyzet a parkolóhoz vezető útrészekkel, stb?

  7. Gábor írta:

    Kedves Pető Attila!

    Találkoztam egy érdekes szituációval, ahol sajnos szenvedő alanya voltam a “szabálysértésnek”, azaz megbüntettek a közterület felügyelők.
    Helyszín: Bp IV.ker. Munkásotthon u.1-11 (streetview-en jól látható)
    Nos ez egy gyakorlatilag parkolónak nevezhető U alakú “utca”, ami sajnos nincs megajándékozva “P” táblával, bár funkcionálisan parkolónak használható. Igen, sajnos én is a két, járdára merőlegesen parkoló gépkocsi sor között parkoltam.(Itt ugye a KRESZ szerint tilos megállni.) Az eset több kérdést is felvet. Az egyik, hogy egy kerületben két útszakasznak hogyan lehet azonos neve? Merthogy az U alaku rész is Munkásotthon u nevet viseli, holott közvetlen kapcsolata nincs az azonos nevű mellette futó utcával. Amennyiben nem tekinthető parkolónak, akkor az ott járdára merőlegesen álló autósok miért nincsenek megbüntetve? Mivel útburkolati jel annyira kopott, ill helyenként teljesen hiányzik, mintha soha nem lett volna ott…Amennyiben táblával jelölt parkolót csinálnának az U alakú útszakaszból, mindenki szabályosan parkolna, ha a másikat nem akadályozná a kiállásban (a kiállás megnehezítése nincs tiltva :) ) Persze akkor kevesebb bevétele lenne a KF-nek!

    Üdv: Gábor

    • Pető Attila írta:

      Sajnos más az írott szabály és más a szokásjog. És valóban a közteresek, amikor mereven kezelnek egy szabályt, abból mindig baj van, illetve jókora adag bünti.
      Hivatalosan valóban a járda mellett párhuzamos kellene megállni és várakozni is. Ez alól csak a közúti jelzés adhat felmentést. A “Parkolótábla” is csak akkor, ha alárajzolják a merőleges megállást.
      Ugyanakkor az út kialakításával egyfajta ráutaló magatartást vélelmezhetünk, hiszen fizikailag ott vannak a kialakított parkolóhelyek. És mivel ebből egy ilyen helyen kevés akad, ezért az élelmes autósok beállnak oda is, ahol még elférnek és mást sem nagyon zavarnak.
      Ilyen helyzetben büntetni, én sem tartom túl etikusnak, bár mint mondtam, a szabályt, ha szó szerint veszem akkor ez lehetséges.

      • Gábor írta:

        Teljes mértékben egyetértek Önnel!
        Ugyan ezek a gondolatok fogalmazódtak meg bennem is. A büntetést nem is éreztem jogtalannak, sokkal inkább etikátlannak! Főleg ha abba is belegondolok, hogy sok-sok éve mindenki ott parkol, tehát nagyon sok ember gondolta úgy, hogy azt a területet parkolónak tekinti, annak ellenére, hogy nincs táblával jelezve.

        Nem szorosan, de hozzá tartozik a témához, hogy ilyen esetben az, aki nem ért egyet a büntetéssel, egy érdekes anomáliával találja szemben magát. Ha elmegy reklamálni (kérdezni) a közterületesekhez, ott nincs jogorvoslati lehetőség, csak egy nyomtatvány kitöltésére, melyben nem ért egyet a büntetéssel..Ebben az esetben szabálysértési eljárás indul a szabálysértő ellen, vagyis azt kockáztatja a reklamáló, hogy amennyiben a szabálysértési hatóság is megállapítja szabálysértést, akkor esetleg súlyosabb büntetésben részesülhet, sőt még pontokat is bukhat az ügyön.
        Azért az érdekes, hogy büntetést kiróhat a Közterület Felügyelet, de az esetleges hibáját nem ismerheti el…Érdekes…

        Üdvözlettel: Gábor

  8. B. Tamás írta:

    Kedves Pető Attila!

    A jobbra illetve balra kanyarodni tilos táblákat hány méterrel szabad elhelyezni az adott útkereszteződéstől ?
    Előre is köszönöm a választ

  9. Pető Attila írta:

    Én biztos, hogy azt kamuznám, hogy a város felől érkezve elfelejtettem jobbra menni, ezért pár méter múlva visszafordultam és úgy kanyarodtam balra…

  10. Antal Bálint írta:

    Tisztelt Pető Attila!

    Két autópálya torkolatánál a torkolat előtt kihelyezett sebességkorlátozó tábla melyik keresztmetszetben veszti hatályát? Két elképzelésem van: ahol a találkozó utak összeérnek (megszűnik a záróvonal), illetve ahol a betorkolló autópálya sávjai megszűnnek?

    A konkrét helyszín, ami a kérdést felébresztette bennem, az M3-M35 autópályák találkozása, Budapest felé. Az M35-ön van egy 100-as sebességkorlátozás. (Őszinte leszek: mértek ezen a részen, és szeretném tudni, szabályos voltam-e amikor a záróvonal megszűnésével gyorsítani kezdtem).

    Előre is köszönöm válaszát!

    Üdvözlettel,
    Antal Bálint

  11. Dr.Papp Magdolna írta:

    Kedves Pető Attila!
    A következő szituációval kapcsolatban kérném a tanácsát . Budapest V.kerületében a Vigadóval szemben lévő ferde fésűs parkolóban álltam meg,ahol kiszállás után észleltem,hogy a haladási irányban következő parkolóhely előtt mozgássérült parkoló 2X jelzés van.
    Nyugodtan maradtam az általam választott helyen,mert tudomásom szerint a KRESZ tábla érvényessége a kihelyezés utáni területtől érvényes.
    Az aszfalton lévő felfestett jelzést sajnos nem láttam a közlekedési helyzet miatt,ugyanis egy terepjáró állt ki erről a helyről,én közvetlenül mögötte álltam,a jelzés így nem volt látható,majd,mint később megnéztem,elég halvány is.
    Kérdésem,hogy jogosan büntettek-e meg?
    Természetesen a parkolási díjat rendben fizettem.
    Köszönettel:Papp Magda

    • Pető Attila írta:

      Tény, hogy nem a legszerencsésebb a kitáblázás, de az adott helyen az utolsó parkoló után járda van.
      A 2x jelzésnek valahová mutatnia kell, mint mondtam nem a legjobb helyen van, de nekem egyértelmű, hogy ebben az esetben az utolsó két helyre érvényes.
      Amit szintén nem értek, hogy ha egy jármű kiáll, ami azt jelenti, hogy a ferde parkoló miatt legalább egy autónyi helyet hátra kell tolatnia, azaz emögött Te két autónyira álltál és vártál, szóval ebből a helyzetből azért látni kellett volna az útburkolati jelet.
      Szerintem ezek alapján jogos a büntetés, és nem sok reményt látok, hogy a tábla elhelyezése miatti fellebbezést elfogadják…
      2x

  12. Dr. Rácz Péter írta:

    Tisztelt Pető Attila!

    Parkolási bírságot kaptam, szerintem jogtalanul. Zsákutca elején ki van rakva a parkoló tábla (fizető övezet), majd az utca közepén van egy megállni tilos tábla mely 15m-re vonatkozik és utána ismét vannak oldalparkolásra alkalmas helyek (3db) majd a zsákutca vége. Nah most az említett 15m után nincs kint újabb parkoló tábla (!), hogy ismét kellene fizetni. Ide álltam meg és soha nem büntettek meg eddig, egészen hétfőig. Rosszul gondolom, hogy jogtalan volt a büntetés a parkoló tábla hiánya miatt? Hiszen a megállni tilos tábla feloldja az utca elején lévő parkolótáblát és nincs kint újabb parkoló tábla, nem igaz?

    Válaszát előre is köszönöm!

    Üdvözlettel, Dr. Rácz Péter

    • Pető Attila írta:

      Sajnos nincs igazad. Pont te írtad az elején, hogy “övezet”…
      Márpedig az övezetet nem oldja fel sem kereszteződés, sem másik tábla. Az az” övezet vége” jelzésig érvényes.
      Zsákutcában a teljes területen.

  13. Betty írta:

    Szia. Tudnál nekem olyanban segíteni, hogy kitől kérhetek megállni tilos táblát egy településen belül. (Aszód, Pest megye) mert egy útszakasz beláthatatlan ahová most parkolót csinált az üzlet tulajdonosa ezáltal a kikanyarodás életveszélyes viszont az Önkormányzat nem tesz ez ügyben semmit.

  14. Tóth Szabolcs írta:

    Tisztelt Pető Attila!

    Az én kérdésem az lenne, hogy egy tábla hatálya oldairányban meddig tart, illetve honnan kezdődik? Például egy “Megállni tilos” tábla vonatkozik-e az útpadkára, ha az olyan széles, hogy az autó nem érinti az úttestet, illetve kapubejáróra, stb.?

    Válaszát előre is köszönöm!

    Üdv.: Tóth Szabolcs

Szólj hozzá te is!

*