Parkolóból ketten tolatunk, elsőbbség kérdése

Parkolóból ketten tolatunk, elsőbbség kérdése

A kérdést feltette: Balázs

Tisztelt Pető Úr!A következő kérdésem lenne:

Parkolóhely egymással két szemközti oldaláról tolat két jármű. Mindketten hátramenetben egymáshoz közeledve közlekednek. Figyelmetlenségük miatt a gépkocsik hátukkal összeütköznek.

A KRESZ 24. § (1) bekezdése és 33. § (1) és (3) bekezdése alapján értelmezhető-e úgy a szituáció, hogy a tolatást előbb megkezdő gépjárműnek van elsőbbsége, és ekként a felelősség a később indulót terheli?

Pető Attila, a Mosolyzóna oktatója

Értem a gondolatmenetedet, és akár döntő is lehet az a tény, hogy ki kezdte meg a tolatást, de mi van, ha mindez csak tizedmásodpercek alapján állapítható meg?

Tehát kivitelezhetetlen annak utólagos eldöntése – még az ütközési pozíciót megfigyelve is -, hogy ki érkezett előbb vagy később.

A KRESZ a tolatásnál maximális alkalmazkodást ír elő. sőt ha az biztonságosan nem végezhető el, akkor még biztostó személyt is igénybe kellene venni.

A ti esetetekben mindkét tolató hibát követett el, így közös a felelősség.

Hozzászólások

  1. Marika írta:

    Tisztelt Pető Úr!

    A kérdésem a következő lenne:
    A mai nap egy parkolóból tolattam ki és tolatás közben belém szaladt egy másik autós.
    Tudomásom szerint, ha már egy autó belekezd a tolatásba, akkor a másik autósnak elő kell azt segítenie. (Vagy nem?)
    Mikortól számít megkezdettnek a tolatás?

    • Pető Attila írta:

      A KRESZ alapján mindig a hátramenetet végző járművel kell alkalmazkodni a forgalomban már közlekedőkkel szemben. Sajnos itt te voltál a hibás!

  2. Antal írta:

    Kedves Tanár Úr!

    Hátramenetben, egyirányú utcában, balra a járdaszigethez végzett parkolás KÖZBEN egy hátulról érkező jármű (ahelyett, hogy megvárná a manőver végét) elállja az úttestet úgy, hogy a két jármű összeütközik. Az ütközéskor mindkét jármű mozgásban van (nem a mögötte ÁLLÓ autóba tolat bele a parkolást végző, hanem mindketten mozognak). Ön szerint ki a hibás? Köszönöm válaszát.

    • Pető Attila írta:

      A KRESZ alapján aki tolat annak kell maximálisan alkalmazkodnia a többi járműhöz.
      Ugyanakkor valóban minden közlekedő feladata, hogy a balesetet megakadályozza, tehát nem szabad egy tolató jármű hátrányát kihasználva csak úgy beleszállni…

      Sajnos azonban utólag elég nehéz rekonstruálni egy ilyen helyzetet, így a tolatót a biztosító hátrányba fogja helyezni.

      • Antal írta:

        Mégis úgy érzem, a KRESZ pozitív különbséget tesz az “egyszerűen” tolató (megforduló), illetve a parkolóhelyre (!) tolató járművek között, az utóbbi magatartásforma javára. Ennek talán az lehet az oka, hogy a parkolóhelyre beállás nem kivételes jelenség a közlekedésben, sőt: ahogy nincs közlekedés elindulás nélkül, úgy nincs megállás (parkolás) nélkül sem.
        Ennek fényében Ön szerint van-e értelme a KRESZ-ben annak a szabálynak, hogy
        “Az úttest széléhez, illetőleg a várakozóhelyre történő beálláshoz szükséges hátramenet azonban elvégezhető abban az esetben is, ha az a járműforgalmat – anélkül, hogy a járműveket veszélyeztetné – rövid ideig akadályozza.”
        Nem teremt-e ez a mondat egy fokozott “alkalmazkodási” kötelezettséget a hátulról érkező számára?
        Köszönöm a kiegészítést!

        • Pető Attila írta:

          Az említett szabály, amely a várakozóhelyre történő beállás közben engedélyezi a rövid ideig tartó akadályoztatást, egyfajta statikus helyzetet tesz lehetővé.
          Azaz, amikor valaki elkezdi a tolatást, de a mögötte lévő még halad – mondjuk későn kapcsolt, hogy az előtte lévő beállni készül -, akkor igenis él az akadályoztatás tilalma, így a hátramenetet végzőnek kell felhagyni a művelettel, azaz megállnia.
          Amennyiben viszont a hátul érkező már megállt – mintegy ezzel segítve a beállást -, abban az esetben a továbbhaladásában akadályoztatva lesz. A szabály ezt engedi meg rövid ideig. Ez a statikus akadályozás.

          Egyébként valóban egy esetben van különbség két tolató jármű között, amikor az egyik az úttesten tolat, míg a másik parkolóból végez hátramenetet. Ugyanis ez esetben ez elinduló járműnek minősül, és a KRESZ alapján valamennyi közlekedőnek – egy tolatónak is -, köteles elsőbbséget adni.

          A veled történt baleset sajnos utólag nagyon nehezen ítélhető meg jól. És mivel nem történ akkora baj, hogy több százezer forintért szakértő állapítsa meg, hogy tényelegesen ki mozgott és ki nem, ezért az “íróasztal mellett ülők” csak a jogszabály alapján tudnak dönteni. Ez alapján pedig a hátramenetet végzőt könnyebb hibásnak kikiáltani.

  3. Péter írta:

    Tisztelt Pető Úr,

    A mai napon egy úton szerettem volna megfordulni Y-ban. Ehhez elkezdtem fordulni, mejd a tolatás elött elnéztem balra, nem jött semmi, majd jobbra onnan jött egy biciklis, elengedtem és folytattam a tolatást.
    Ekkor hátulról belémjött az utcában egyenesen haladó autó.
    A kérdésem az lenne, hogy én vagyok a hibás mert tolattam? Vagy ő, mert nem vette észre, hogy tolattam és nekemjött?

    Péter

    • Pető Attila írta:

      Ahogy a cikkben is írtam a A KRESZ a tolatásnál maximális alkalmazkodást ír elő. Sőt ha az biztonságosan nem végezhető el, akkor még biztostó személyt is igénybe kellene venni.
      Tehát ebből a balesetből nem tudsz jól kijönni, bár lehet firtatni a másik figyelmetlenségét is, de jogilag a tolató személy egy balesetnél mindig hibás.

  4. Kis Kati írta:

    Tisztelt Pető Úr!

    Az lenne a kérdésem, hogy abban az esetben ha mind a két jármű hátrafelé tolat ki parkoló helyzetből egy olyan úton, ahol középen buszsáv van, az egyik KRESZ szerint szabálytalan, mivel átlóg a buszsávon és ütközik a másik autóval pont a vonalon, akkor is mind a két autó vezetője felelős?
    Köszönöm válaszát-

    • Pető Attila írta:

      Mivel a tolatásnál a KRESZ minden járművezetőnek előírja a maximális figyelmet és alkalmazkodást, ezért egy balesetnél a hátramenetből nem lehet jól kijönni. Tény, hogy a másik jármű vezetője másik szabályt is vétett,de 100%-ban, az előbb leírtak alapján, nem lehet őt hibásnak kihozni.

  5. Zoli írta:

    Tisztelt Pető Úr!
    Az lenne a kérdé a sem, hogy menetiránnyal szemben parkoltunk mind a ketten, a fél autó a járdán volt fent. Én voltam az első és jobbra kifordulva keresztben ,,Y”-ban akartam megfordulni az úton, az út olyan széles volt hogy amikor keresztben megálltam rajta, az út szinte teljes szélességét kitöltöttem kb fél méter maradt ki. A másik autós miközbe én tolattam elindult, hogy elsurran mögöttem, félig az úton félig a járdán ment és én beletolattam. Ilyenkor is a tolató autós volt a hibás?
    Válaszát előre is köszönöm!

  6. Balázs írta:

    T. Pető Úr!

    Parkolóban a parkolóhelyek közötti út bal oldalán megálltam és tükörbe pillantva tolatni kezdtem, eközben a tavolabbi (azaz jobb) oldalról az én sávomba tolatott egy autó és mivel nem vettem észre, beletolattam az oldalába.
    Elismertem hogy hibáztam mert nem néztem hátra rendesen, de utólag már úgy gondolom egyrészt ő sem volt körültekintő, másrészt a saját oldalán lévő sávba kellett volna kitolatnia.
    Ön szerint?

  7. Dóra írta:

    Tisztelt Pető úr !
    A tegnapi nap folyamán történt eseményt írnám le.
    Egy bolt elott parkoltam, ahonnan szerettem volna kiállni , azaz kitolatni. Láttam hogy egy másik autó áll be mögém a bolt túlsó oldalára a parkolóba, ahova beállt orral. Tehát a két autó egymás mögött volt háttal. Miután láttam hogy megállt, körül néztem, elkezdtem kitolatni, indexelni balra. Én már tolattam, amikor (elmondása szerint ) ő is elkezdte a tolatast neki jobbra. Én mar ki fordultam,amikor egy nagy reccsenést hallottam, és észleltem hogy az autójának a hátulja közeledik az autóm jobb oldalához. . A lökhárítójával végig húzta a jobb oldali ajtoimat( neki kb 2 karcolás látszik ) . Nagy ijedtemben nem kertem tőle semmi egyebet mint a telefonszámát.. A mai napon màr nem akarja elismerni, hogy nem vette észre hogy én már megkezdtem a tolatást.
    Ki a hibás ? Kar bejelentő esetén számíthatok valamire ? A válaszát nagyon köszönöm.