X jel

A kérdést feltette: Olajos Mihály

A saját kapum előtt X van, állhatok-e Én a kapum előtt?

Rendkívül sok ellentmondásos információt kaptam a közterület-felügyelet szerint nem, a rendőrök szerint pedig igen.

Pető Attila, a Mosolyzóna oktatója
Érdekes felvetés, és ismét azzal szembesülök, hogy egy KRESZ módosítás során a jogalkotó nem mérlegelt minden helyzetet.

Merthogy az X jelről, mint útburkolati jelről ezt írja a KRESZ:
“az egymást keresztező vonalak a várakozás tilalmát jelzik, ahol a jelzett területet valamely okból (pl. kapubejárat, tűzcsap stb.) szabadon kell hagyni.”

Ugyanakkor az előző évben így változott a KRESZ:
41.§. Tilos várakozni
ahol a jármű az útmenti ingatlanra való behajtást vagy az onnan történő kihajtást – az ingatlannal rendelkezni jogosult hozzájárulása nélkül – akadályozza;

Ami azt jelenti, hogy ezt két külön szabály fogalmazza meg, és az utóbbi nem hat vissza az útburkolati jelre.

Tehát az X-jelen nem szabad várakozni (parkolni) még akkor sem, ha az a saját kijárómban került felfestésre, annak ellenére, hogy ezt felfestés nélkül a 41.§. megengedné.

Ha a jogalkotó figyelmesebb, akkor ezt megjegyzi a módosításnál, de mivel nem tette, ezért jogos a büntetés.
Bár én nemigen tapasztaltam, hogy valakit kapukijáróba festett X jelen büntettek volna.

Hozzászólások

  1. E.Kovács jános írta:

    Velem próbálkoznak!!!

  2. Szatmári László írta:

    Üdvözlöm Attila!

    2 kérdésre kérnék szépen választ:

    1.) Én még úgy tanultam (a 60-as években), hogy ameddig a főútvonalon haladok (és addig azon haladok, míg az egyetlen feloldó tábláját a főútvonal végét nem látom), addig nekem elsőbbségem van valamennyi kereszteződésben, és ebből következően nem találkozhatok elsőbbségadási táblával.
    Mi a helyzet, ha a főútvonalon haladva körforgalomhoz érek? Azért kérdezem, mert sehol sem találkozom szabályos táblakihelyezéssel. Szerintem a szabályos az lenne, ha főútvonal vége-körforgalom, elsőbbségadás kötelező, majd újra főútvonal. Ön szerint?

    2.) Az autópályán ahol kezdődik jobbra egy “kapaszkodó sáv”, a jobbratartási kötelezettségből következően ezen fogok haladni. Ha ezen a sávon utolérek egy a mellettem lévő (középső) forgalmi sávban (tulajdonképpen szabálytalanul) haladót, akkor én az eddigi (jobboldali) sávomban simán elmegyek mellette jobbról, tehát ha úgy tetszik jobbról előzöm. Viszont én szabályosan haladok a saját sávomban és ő a szabálytalan, mert nem tett eleget a jobbratartási kötelezettségének. Egyébként pedig (mivel az autópályán a párhuzamos közlekedés szabályai szerint kell közlekedni) én nem előztem, hanem elhaladtam mellette, mert a párhuzamos közlekedésnél az egymás melletti forgalmi sávokban való elhaladás nem minősül előzésnek. Ebből számomra az is következik, hogy autópályán (a szlalomozást kivéve) én nem is tudom értelmezni az előzni tilos jelzőtáblát. Ön szerint?

    Köszönettel várom válaszát

    Üdvözlettel

    Szatmári László
    szatmarimeister@gmail.com

    • Pető Attila írta:

      Való igaz, hogy a körforgalom a kialakítása alapján megfelel egy útkereszteződésnek. Így ebből a szempontból jogos az a felvetés, hogy a főútvonal vége jelzésnek lenne értelme.
      Ugyanakkor a körforgalomban elhelyezett elsőbbségadás kötelező tábla egy forgalomszervezési előírás miatt kerül elhelyezésre, hiszen ez a lapján Magyarországon minden körforgalom táblával együtt el kell helyezni azt.
      Azért írom, hogy itthon, mert a környező országokban több helyen van elsőbbségadás tábla nélküli, jobbkezes körforgalom.
      Tehát maga a körforgalom a főútvonalat nem érvényteleníti, de nincs olyan forgalomszervezési szabály, amely előírná a főútvonal vége jelzés elhelyezését, pedig valóban egyértelműbb lenne így.

      A második kérdéshez:
      Kapaszkodó sáv nem csak autópályán van, sőt lakott területen belül is találkozhatunk ezzel a forgalomtechnikai kialakítással. A kapaszkodósáv melletti belső sávban csak az tekinthető szabálytalannak, aki a megadott sebességnél lassabban halad. (Ez lakott terület kívül 70km/h, belül 40 km/h) Aki ennél gyorsabban közlekedik, annak nem kell kihúzódnia, maga a jobbra tartási kötelezettség sem érvényes ilyenkor a kapaszkodósávra.
      Azonban aki elhalad egy másik jármű mellett, az előzésnek minősül, akkor is, ha a kapaszkodó sávon haladva utolérünk egy belső sávban lassabban haladót.
      Mivel jobbról nem szabad előzni ebben az esetben, a szabályos az lenne, ha mögé sorolunk és hang vagy fényjelzéssel utalunk az előzési szándékunkra. Nyilván patthelyzet, ha ennek ellenére nem húzódik le az előttünk haladó.

      Viszont érdemes pontosítani a párhuzamos közlekedés esetében mi nem minősül előzésnek, mert ezt sokan nem tudják pontosan:
      Maga az előzés definíciója:
      “járművel az úttesten azonos irányban haladó jármű melletti elhaladás.” Tehát ha az autópályán elhaladok valaki mellett akár balról, vagy akár szabálytalanul jobbról, akkor az előzés!
      Ami nem minősül előzésnek arról ezt írja a KRESZ:
      “Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek.”
      Itt pedig a hangsúly a folyamatosan haladó járműveken van, azaz arról az esetről beszélünk, amikor kialakul a párhuzamos közlekedés, m agyarul sűrű tömött sorokban közlekednek egymás mellett az autók. Ilyenkor hol az egyik sor, hol a másik halad gyorsabban, azaz halad el a másik sor mellet, és ez az az eset ami nem előzés!
      Illetve lakott területen belül létezik egy olyan engedmény, hogy:

      “Lakott területen lévő, párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen a forgalmi sávok útburkolati jelekkel vannak megjelölve, a belső forgalmi sávban (sávokban) 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival és motorkerékpárral folyamatosan is szabad haladni feltéve, hogy ezzel a jármű a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza. Az ilyen módon haladó jármű mellett fokozott figyelemmel jobbról el szabad haladni, a forgalmi sávokat azonban – a gyorsabb előrehaladás érdekében – kis távolságon belül ismételten változtatni, és ezzel a közlekedés résztvevőit zavarni tilos.”

      Ebben az esetben tilos a szlalomozás.